De Formule 1-media hebben zich vandaag verzameld in Valenciennes (Frankrijk) voor de officiële presentatie van Toyota’s TF106. De bolide reed haar eerste ronden al op 29 november, maar vandaag wordt de bolide officieel aan pers en publiek voorgesteld. De presentatie vindt plaats in de fabriek waar de alom bekende Toyota Yaris wordt geproduceerd. Het team heeft voor deze plek gekozen om zo de nauwe banden tussen het Formule 1-team en de straatauto’s van de fabrikant te onderstrepen.

De nieuwe Toyota-bolide is al enige tijd klaar en heeft zelfs al vele testkilometers afgelegd sinds het debuut eind november op het Circuit de Catalunya. Een knappe prestatie van het team, dat de Formule 1-wereld versteld deed staan door eind november doodleuk te bevestigen dat er getest kon worden met de nieuwe bolide.

,,Wij zijn van mening dat het concept van een teampresentatie is achterhaald. Normaal gesproken werd de nieuwe bolide altijd gepresenteerd zodat er daarna mee getest kon worden, wij doen het anders”, vertelt chassisdirecteur Mike Gascoyne. ,,Wij maken de auto constant beter, door zeer frequent grotere updates door te voeren.”

De woorden van Gascoyne worden onderstreept door de feiten. Twee races voor het einde van 2005 zette het team voor het eerst de TF105B in, die vervolgens in handen van Ralf Schumacher een pole-position en een podiumplek behaalde. Slechts zes weken later reed de nieuwe TF106 haar eerste ronden.

,,Het is vrij lastig om zo’n proces in goede banen te leiden, maar het geld dat we tot onze beschikking hebben wordt goed besteed. Telkens weten we de auto beter te maken, wij introduceren geen nieuwe onderdelen om alleen maar met iets nieuws te komen”, vervolgt de Engelsman. ,,Wat wij proberen is de auto constant te evolueren, dat deze werkwijze haar vruchten afwerpt blijkt wel uit het feit dat we de TF105B en de nieuwe TF106 vrij snel na elkaar konden laten debuteren.”

Dat de nieuwe auto nu gepresenteerd wordt betekent niet dat dezelfde bolide in Bahrein zal racen. Volgens het Japanse team is het ’mechanische hart’ hetzelfde, maar er worden nog aërodynamische updates doorgevoerd en ook de ophanging wordt nog onder handen genomen. Dit zal vlak voor de eerste race van het seizoen gebeuren. En ook dan is het nog niet afgelopen met het verbeteren van de bolide: voorlopig staat het debuut van de TF106B gepland voor de Grand Prix van Monaco.

Het team heeft er bewust voor gekozen om de definitieve bolide waar in Bahrein mee gereden zal worden zo laat mogelijk gereed te hebben, legt Gascoyne uit. ,,Wij voeren die updates zo laat door om zoveel mogelijk tijd door te kunnen brengen in de winter. Toyota gaat voor het beste van twee kanten: de tijd om de bolide te ontwikkelen optimaliseren en tevens willen we beschikken over een betrouwbare auto met optimale aërodynamica. Wij hebben veel geleerd van de wintertests vorig jaar. Als we de nieuwe auto nu pas zouden introduceren zouden we achter de feiten aanlopen."

Foto’s:

Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4

Foto 5

Foto 6

Foto 7

Foto 8

Foto 9

Foto 10

KVN