Voor het eerst in veertig jaar komt er geen Franse coureur aan de start in de Grand Prix van Frankrijk. Het is te hopen dat de Franse fans wel kunnen juichen voor… een volledig deelnemersveld.


Een echte race zou in ieder geval al meer zijn dan hetgeen de 120.000 betalende toeschouwers 19 juni in Indianapolis kregen voorgeschoteld, toen na problemen bij de Franse (!) bandenfabrikant Michelin zeven van de tien teams na de opwarmronde de pit in stuurden.

Met Magny-Cours is het seizoen over de helft, een seizoen dat zo sprankelend en veelbelovend begon, maar na de frace in Amerika behoorlijk is bedorven. De hoogste verantwoordelijken in de Formule 1, de FIA voorop, zouden er verstandig aan doen de dagelijkse werkzaamheden op te pakken en er voor te zorgen dat er in Frankrijk weer een pakkende race plaats heeft. Uiteraard hoopt het Franse publiek, bij afwezigheid van een Franse deelnemer, op een mooi optreden van de beide Renaults.

WK-leider Fernando Alonso, vorig jaar nog tweede achter Michael Schumacher, heeft aangekondigd voor de aanval te kiezen. ,,McLaren zal snel zijn, zoals overal, maar Magny-Cours is altijd een goed circuit geweest voor Renault’’, stelt de 23-jarige. ,,Vorig jaar had ik pole-position en een gevecht met Ferrari om de zege. Dit jaar hebben we een betere auto, dus verwacht ik dat we competitief zullen zijn. Of het genoeg is om te winnen? Geen idee. Het zal niet makkelijk worden. Het gevecht vooraan zal harder zijn dan in 2004.’’

Alonso heeft er, net als de andere Michelin-coureurs, veel zin in na het debacle in Indianapolis. De Spanjaard zag Michael Schumacher de volle buit scoren. De Duitser scoorde in Noord-Amerika 18 punten, de Renault-coureur geen enkele. Alonso leidt de titelstrijd nog steeds met 59 punten, voor de 37 van Raikkonen en de 34 van Schumacher. De 36-jarige zevenvoudig wereldkampioen heeft het kampioenschap echter weer in het vizier gekregen, en zal er veel aan gelegen zijn goede cv op Magny-Cours uit te breiden. Schumacher won zeven keer op het circuit, en kan de eerste coureur in de historie worden die op hetzelfde circuit acht keer zegeviert. ,,We hebben uitvoerig getest op Barcelona, ik denk dat we zeer goed op Magny-Cours zijn voorbereid’’, zegt Schumacher. ,,Ik denk dat we het helemaal niet gek zullen gaan doen.’’

Ralf Schumacher, de jongere broer van de zevenvoudig titelhouder, keert in Frankrijk terug na zijn zware crash in de vrije trainingen op Indianapolis. De Duitse Toyota-coureur treft in Magny-Cours deze keer Olivier Panis als derde coureur op vrijdag. De Fransman zette vorig jaar in Japan een punt achter zijn actieve loopbaan als racecoureur, en zal zondag niet van start gaan. Clermont-Ferrand was in 1965 voor het laatst gastheer van een Franse Grand Prix zonder locale coureur. De race werd destijds overigens gewonnen door de legendarische Jim Clark uit Schotland, uiteraard met Lotus.