Voor Honda zijn in 2008 geen excuses meer voorradig als het weer niet loopt zoals het zou moeten, weet ook teambaas Nick Fry. ,,Met zo'n groot budget en goed personeel, moeten we volgend seizoen presteren.”De Japanse renstal wilde dit seizoen races winnen en keek zelfs met een schuin oog naar het winnen van de wereldtitel, maar daar is niets van terechtgekomen. Het is dat Jenson Button in Frankrijk bijna per ongeluk als achtste eindigde, anders had het team nog steeds droog gestaan.

In 2005 duurde het ook lang voordat Honda haar eerste WK-punt scoorde, al waren de prestaties in de tweede seizoenshelft wel goed. Vorig seioen gebeurde, in mindere mate, iets soortgelijks, met als klap op de vuurpijl de zege van Jenson Button in Hongarije.

Het houdt echter een keer op met het aanvoeren van excuses, vindt Fry. ,,In 2008 moeten we vanaf het allereerste moment meedraaien aan de top. Met het budget en personeel dat we hebben, kunnen we niet weer met een excuus komen aanzetten.”

Honda heeft de afgelopen periode verschillende nieuwe gezichten verwelkomd ter versterking van de technische afdeling, maar dat betekent niet dat de RA107 compleet anders wordt. ,,De auto van volgend jaar wordt een evolutie van de huidige, maar we hebben boven alles een bolide nodig waarmee we ons aan de goede kant van de grid kunnen melden”, vertelt de teambaas.

,,Wat wij misten was leiderschap op verschillende technische vlakken, en met name de aërodynamica was ons zwakke punt. Ik ben onder de indruk van wat we nu voor elkaar hebben gekregen. Mijn gevoel is goed.”

KVN