Fry: ’Gerede kans op elfde team’
Wie erachter zit is nog onbekend. Maar dat het er komt is welhaast zeker, zo bevestigt BAR-teambaas Nick Fry tegenover Formule1.info. Als alles volgens plan verloopt, heeft de Formule 1 er ‘binnen enkele weken’ een nieuwe, elfde en door Honda gesteunde renstal bij.
Het (vooralsnog) mysterieuze team wil volgend jaar debuteren in de koningsklasse. Fry wil niet zeggen wie de drijvende kracht achter de plannen is, maar wel dat het geen B-equipe van Honda wordt. ,,Het is een zelfstandig team”, aldus Fry tegenover onze medewerker Adam Cooper. ,,Het zal moeten betalen voor de motoren. Het gaat hier overigens wel om nieuwe krachtbronnen, dus V8’s.” Maar óók op technisch gebied gaat de Japanse autofabrikant – die de BAR-renstal sinds maandag compleet in handen heeft – ondersteuning leveren. ,,Hoever dat gaat is op het moment echter nog niet bekend. We zijn al enkele maanden in onderhandelingen, maar dat moet nog besproken worden”, gaat Fry verder. ,,Wellicht dat ze aan de start verschijnen met een (aangepast) BAR 007-chassis van dit jaar. Want om vanuit het niets een auto te ontwikkelen, is erg lastig. Daar zullen we dus zeker bij moeten helpen. Maar het is niet zo dat ze geen autosportervaring hebben.” Het hoge inschrijvingsgeld is volgens Fry geen probleem. (,,Ze zijn kapitaalkrachtig.”) Een nieuw team moet de nodige miljoenen neertellen om mee te mogen doen aan het wereldkampioenschap Formule 1. De inschrijving voor ’06 sluit al op 15 november aanstaande. Fry: ,,Dat wordt eerder een probleem. Er is nog maar iets meer dan een maand om alles op orde te krijgen. En het is nog niet helemaal in kannen en kruiken. Maar het ziet er goed uit en ik zou zeggen dat er een kans van 65% is dat het van de grond komt.” Tot slot maakt Fry nog even gebruik van de mogelijkheid om te zeggen dat de ondersteuning van een tweede team geen invloed zal hebben op de prestaties van het eerste team, BAR. ,,Ons probleem lag dit jaar absoluut niet bij de ontwikkeling. We zijn al toe aan achtervleugel nummer dertien. En daarmee blijven we alle teams voor.” Hij eindigt: ,,Bovendien heeft Honda ervaring met het ondersteunen van twee renstallen, dus ze weten precies hoe de vork in de steel zit op dat gebied. Destijds leverden ze motoren aan Jordan en ons.” PPB
Het (vooralsnog) mysterieuze team wil volgend jaar debuteren in de koningsklasse. Fry wil niet zeggen wie de drijvende kracht achter de plannen is, maar wel dat het geen B-equipe van Honda wordt. ,,Het is een zelfstandig team”, aldus Fry tegenover onze medewerker Adam Cooper. ,,Het zal moeten betalen voor de motoren. Het gaat hier overigens wel om nieuwe krachtbronnen, dus V8’s.” Maar óók op technisch gebied gaat de Japanse autofabrikant – die de BAR-renstal sinds maandag compleet in handen heeft – ondersteuning leveren. ,,Hoever dat gaat is op het moment echter nog niet bekend. We zijn al enkele maanden in onderhandelingen, maar dat moet nog besproken worden”, gaat Fry verder. ,,Wellicht dat ze aan de start verschijnen met een (aangepast) BAR 007-chassis van dit jaar. Want om vanuit het niets een auto te ontwikkelen, is erg lastig. Daar zullen we dus zeker bij moeten helpen. Maar het is niet zo dat ze geen autosportervaring hebben.” Het hoge inschrijvingsgeld is volgens Fry geen probleem. (,,Ze zijn kapitaalkrachtig.”) Een nieuw team moet de nodige miljoenen neertellen om mee te mogen doen aan het wereldkampioenschap Formule 1. De inschrijving voor ’06 sluit al op 15 november aanstaande. Fry: ,,Dat wordt eerder een probleem. Er is nog maar iets meer dan een maand om alles op orde te krijgen. En het is nog niet helemaal in kannen en kruiken. Maar het ziet er goed uit en ik zou zeggen dat er een kans van 65% is dat het van de grond komt.” Tot slot maakt Fry nog even gebruik van de mogelijkheid om te zeggen dat de ondersteuning van een tweede team geen invloed zal hebben op de prestaties van het eerste team, BAR. ,,Ons probleem lag dit jaar absoluut niet bij de ontwikkeling. We zijn al toe aan achtervleugel nummer dertien. En daarmee blijven we alle teams voor.” Hij eindigt: ,,Bovendien heeft Honda ervaring met het ondersteunen van twee renstallen, dus ze weten precies hoe de vork in de steel zit op dat gebied. Destijds leverden ze motoren aan Jordan en ons.” PPB