Gascoyne houdt verwachtingen laag
De komst van Mike Gascoyne naar Spyker zal voor de eerste races van 2007 nog weinig gevolgen hebben. Pas halverwege volgend seizoen denkt de Chief Technology Officer zijn invloed te kunnen doen gelden. Gascoyne is deze week begonnen bij zijn nieuwe team.
Gascoyne werd in 2006 door zijn vorige werkgever Toyota op non-actief gezet. Spyker sloeg daarop een grote slag door direct na de overname van MF1 Racing de technisch directeur vast te leggen. Omdat Gascoyne nog tot 1 november onder contract stond bij Toyota kon hij pas deze week aan de slag voor Spyker. Te laat, zegt hij zelf. ,,De nieuwe auto voor 2007 is al bijna af, dus mijn invloed is beperkt”, zegt Gascoyne in een door Spyker uitgegeven interview. ,,De motorendeal (met Ferrari, red.) kwam pas laat rond en ik kon moest nog langer wachten voor ik kon beginnen. Je kunt niet verwachten dat we in maart heel veel vooruitgang geboekt hebben.” Toch is Gascoyne optimistisch: ,,bij de eerste races is er misschien weinig verschil, maar halverwege het seizoen moet mijn invloed zichtbaar zijn.” Gascoyne werkt bij Spyker samen met technisch directeur James Key, die grotendeels de verantwoordelijkheid heeft voor de nieuwe auto. ,,James moet gewoon doorgaan met het afmaken van de auto. Ik kan nu wel binnenkomen en alles gaan omgooien zoals ik denk dat het moet, maar dan krijgt niemand iets af”, zegt Gascoyne. ,,Ik geef adviezen en zorg dat alles goed loopt. Het gaat erom dat de structuren binnen het team in orde zijn. Je kunt wel een zak vol geld naar binnen gooien, maar als de fundamenten niet deugen is dat weggegooid geld.” Gascoyne vertelt dat hij na zijn ontslag bij Toyota geen trek meer had in een baan bij een grote autofabrikant. ,,Het was voor mij een uitdaging om terug te keren naar mijn wortels, naar een team als Jordan of Tyrrell. Ik wilde naar een klein team, waar ik een compacte, efficiënte operatie kan leiden. Natuurlijk is het anders dan bij Toyota, waar ik met 1000 mensen samenwerkte. Hier zijn de lijnen veel korter, maar de ambities ook. We gaan niet zomaar even races winnen. Eerst moeten we maar eens punten gaan scoren, en misschien een podiumpje hier en daar in zo’n race die je soms hebt en waarbij alles door elkaar gegooid wordt. Dat zou al heel mooi zijn.”