’Geen plannen voor formeel protest tegen Ferrari’
Renaults Pat Symonds roept de FIA op de regels omtrent flexibiliteit van de achtervleugels te verduidelijken. Zijn oproep komt nu er op de paddock suggesties de ronde doen dat Ferrari flirt met de regelgeving. Van een formeel protest wil de renstal echter nog niets weten, meldt Formule 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper.
De laatste seizoenen hanteert de FIA een test waarbij wordt gemeten wat de achtervleugel doet mits deze belast wordt, maar Symonds oppert nu dat deze manier van controleren wel eens achterhaald zou kunnen zijn. ,,Ik ben van mening dat verschillende teams op zoek zijn naar de grenzen. De tests voldoen in mijn ogen niet meer, omdat ze de vleugel maar op één punt controleren.”
,,De belasting van de vleugels wordt op één punt gemeten, maar de vleugel wordt in z’n geheel belast. Niet op één speciaal punt. Dus is de controle incorrect, omdat er niet goed kan worden nagegaan wat er precies gebeurt. De invloed van de aërodynamica speelt een hele andere rol dan de manier van testen die de FIA gebruikt.”
,,Wat mij betreft is een diepere analyse gewenst, nietwaar? Misschien dat we de snelheden van Red Bull en Ferrari eens moeten vergelijken. Beide teams gebruiken dezelfde motor”, oppert de Renault-medewerker. Voor de statistieken: bij de twee snelste metingspunten van de topsnelheid stond Felipe Massa in Bahrein bovenaan de lijst.
,,Er zijn veel renstallen die precies weten wat ze kunnen doen en laten. Dat moet je ook weten, zodat je weet hoever je kan gaan. Ik bekritiseer de FIA ook niet, je kunt geen regels ontwerpen die overal rekening mee houden. Maar hoe preciezer ze zijn, des te eenduidiger de interpretatie.”
Toch probeert Symonds het niet te laten komen tot het indienen van een formeel protest. Of het heeft meegespeeld dat Renault de eerste race heeft gewonnen is niet bekend. Hij houdt zich op de vlakte. ,,Dat willen we proberen te voorkomen.”
KVN
De laatste seizoenen hanteert de FIA een test waarbij wordt gemeten wat de achtervleugel doet mits deze belast wordt, maar Symonds oppert nu dat deze manier van controleren wel eens achterhaald zou kunnen zijn. ,,Ik ben van mening dat verschillende teams op zoek zijn naar de grenzen. De tests voldoen in mijn ogen niet meer, omdat ze de vleugel maar op één punt controleren.”
,,De belasting van de vleugels wordt op één punt gemeten, maar de vleugel wordt in z’n geheel belast. Niet op één speciaal punt. Dus is de controle incorrect, omdat er niet goed kan worden nagegaan wat er precies gebeurt. De invloed van de aërodynamica speelt een hele andere rol dan de manier van testen die de FIA gebruikt.”
,,Wat mij betreft is een diepere analyse gewenst, nietwaar? Misschien dat we de snelheden van Red Bull en Ferrari eens moeten vergelijken. Beide teams gebruiken dezelfde motor”, oppert de Renault-medewerker. Voor de statistieken: bij de twee snelste metingspunten van de topsnelheid stond Felipe Massa in Bahrein bovenaan de lijst.
,,Er zijn veel renstallen die precies weten wat ze kunnen doen en laten. Dat moet je ook weten, zodat je weet hoever je kan gaan. Ik bekritiseer de FIA ook niet, je kunt geen regels ontwerpen die overal rekening mee houden. Maar hoe preciezer ze zijn, des te eenduidiger de interpretatie.”
Toch probeert Symonds het niet te laten komen tot het indienen van een formeel protest. Of het heeft meegespeeld dat Renault de eerste race heeft gewonnen is niet bekend. Hij houdt zich op de vlakte. ,,Dat willen we proberen te voorkomen.”
KVN