McLaren moet zich 13 september opnieuw verantwoorden voor de World Motor Sport Council (WMSC) omdat er nieuw bewijs is opgedoken. Het gerucht gaat dat de coureurs van de informatie wisten.Met coureurs worden met name testcoureur Pedro de la Rosa en Fernando Alonso bedoeld. Er wordt gesuggereerd dat er mailverkeer was tussen beide Spanjaarden. Op zich niet zo vreemd, maar De la Rosa zou Alonso kort na de start van het seizoen informatie over de afstelling van de Ferrari F2007 hebben gemaild.

De la Rosa op zijn beurt zou deze informatie hebben gekregen van McLaren-ontwerper Mike Coughlan, bij wie thuis vertrouwelijke Ferrari-documenten zijn aangetroffen. Beiden kennen elkaar erg goed en werkten in de seizoenen 1999 en 2000 al samen bij Arrows.

Opvallend is wel dat – mits het verhaal klopt – dit alles in de openingsfase van het seizoen plaatsvond terwijl Coughlan zegt dat hij de dossiers pas rond de Spaanse Grand Prix van Nigel Stepney kreeg. Iets wat Stepney nog altijd bestrijdt.

Naar verluidt hoorde de FIA hier vorige week van en besloot het vrijdag een brief te schrijven aan alle Formule 1-teams, en ook Alonso, De la Rosa en Lewis Hamilton. Hierin werd duidelijk gemaakt dat het hun plicht was om de informatie die zij hadden met de autosportbond te delen.

Bovendien zou de coureurs amnestie zijn aangeboden in ruil voor volledige medewerking. De FIA weigert te bevestigen welk bewijsmateriaal zij heeft en ontkent ook het schrijven van de brieven. Alonso mocht van zijn werkgever niet ingaan op vragen over de spionagezaak.

Het enige dat wel met zekerheid gesteld kan worden is dat het bewijs waar de FIA inmiddels over beschikt niet afkomstig is van Coughlan of Stepney, die dan ook beiden niet aanwezig zullen zijn bij de hoorzitting op 13 september. Ferrari is wel aanwezig in Parijs, zo bevestigde de renstal vandaag.

Dan zal ook moeten blijken of dit is wat de Italiaanse renstal bedoelt met de waarheid moet nog boven water komen.

KVN