Volkswagen is ‘dichtbij een akkoord’ om Red Bull Racing over te nemen, bericht de BBC. Motorsport.com spreekt dit tegen, al zijn er volgens deze publicatie wel degelijk gesprekken over een overname gaande.

Volgens de BBC, die zich op informatie van de tegenwoordig als analist werkzame oud-teambaas Eddie Jordan baseert, zou de Volkswagen Group het voormalige kampioenschapsteam over willen nemen en blijft Red Bull aan als sponsor, maar gebeurt dit pas in 2018.

De komende twee seizoenen zou het team nog onder de Red Bull-vlag moeten doorgaan, omdat Volkswagen – dat Red Bull goed kent uit de rally-sport – op zijn vroegst in 2018 zelf met een krachtbron kan komen. In 2016 en 2017 zou Red Bull het daarom met een klantenmotor van Ferrari moeten doen.

Met welk van haar merken de Volkswagen Group de Formule 1 wil betreden, staat volgens de BBC nog niet vast. De omroep meldt verder dat de deal afgelopen winter eigenlijk al beklonken was, maar toen tegen werd gehouden door – de inmiddels verdwenen – bestuursvoorzitter Ferdinand Piech.

Piech legde zijn functie afgelopen april neer na een machtsstrijd, waardoor een deal nu snel rondgemaakt zou kunnen worden. Dit wordt echter (deels) weersproken door Motorsport.com, dat bericht dat er juist geen gesprekken worden gevoerd wegens wisselingen op bestuursniveau bij Volkswagen.

Volgens Motorsport.com probeert Red Bull hoe dan ook om het Volkswagen-concern te overtuigen een Formule 1-programma te starten, maar is dit voor de komende twee jaar om praktische redenen niet aan de orde en is het hoe dan ook geen zekerheidje dat Volkswagen overstag gaat.

Stoppen is daarom ook nog altijd een optie, zo wordt Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz geciteerd. De Oostenrijker heeft eerder gewaarschuwd dat hij de stekker er sowieso uit trekt als Red Bull geen competitieve motor kan krijgen, nu de breuk met Renault – zoals hij bevestigt – een feit is.

Het contract tussen Renault en Red Bull is zoals Mateschitz aangeeft enige weken geleden voortijdig beëindigd. Een vervangende deal met Ferrari is nog niet rond, maar volgens Mateschitz wel ‘een acceptabele oplossing voor de komende twee of drie jaar’.

En Toro Rosso?
Wat er met Red Bulls opleidingsteam Toro Rosso gebeurt in het geval dat het grote Red Bull Racing wordt overgenomen door Volkswagen, is niet duidelijk. Over het team waar de Nederlander Max Verstappen voor rijdt, wordt niet gerept in de recente berichtgeving.