Nog maar enkele dagen geleden gaf Yuji Ide toe dat hij zichzelf moest verbeteren. Dat is wel nodig ook, want hij spinde vaker wel dan niet in Australië. Inmiddels zijn er geruchten opgedoken dat hij in San Marino mogelijk zijn laatste race als Super Aguri-coureur rijdt.

Niet alleen spint de Japanse coureur te vaak, ook is hij vrijwel standaard langzamer dan teamgenoot Takuma Sato. Op zich nog geen schande, maar een marge van twee seconden is gewoon veel te veel. En dat was in Australië bij tijd en wijle het geval. Hoewel Ide vanaf het begin in verband werd gebracht met een stoeltje bij het team van Aguri Suzuki, deed zijn aanstelling toch de nodige wenkbrauwen fronsen. Ide was bij het grote publiek volslagen onbekend en dat is gezien zijn prestaties in de lagere series lang niet geheel vreemd te noemen.

Taku-san is in staat om zich kranig te weren als hij op de baan in gevecht is met andere auto’s. Zo wist hij op Albert Park lange tijd Rubens Barrichello achter zich te houden. Een prestatie waar de 31-jarige Ide voorlopig alleen maar van kan dromen. En dat zorgt voor enige ontevredenheid bij het team. ,,We hadden gehoopt dat Yuji zich wat sneller zou ontwikkelen”, zegt teammanager Daniele Audetto.

Het Italiaanse Sportautomoto durft zelfs verder te gaan dan dat. In San Marino zou Ide mogelijk zelfs aan zijn laatste Grand Prix-weekend in dienst van Super Aguri beginnen, zo valt op de site te lezen. Hoewel het vooralsnog slechts geruchten zijn, heeft een niet al te hoopgevende quote van Audetto alvast de media gehaald. ,,Voor Imola beschikken we zeker niet over een waardige vervanger. Daar ga ik althans niet van uit.”

Als mogelijke vervanger wordt onder meer Satoshi Motoyama (in Japan 2003 nog vrijdagtester bij Jordan) genoemd. Andere opties zijn Honda-testcoureurs Adam Carroll en James Rossiter. Of Ide daadwerkelijk wordt vervangen zal de toekomst uit moeten wijzen. De vraag is ook of het veel zin heeft om hem aan de kant te zetten, nu de introductie van de SA06 is uitgesteld tot op z’n vroegst de Grand Prix van Engeland. De kans is zeker niet groot dat Carroll, Rossiter en in het uiterste geval Anthony Davidson wel in staat zijn om potten te breken achter het stuur van de huidige Super Aguri-bolide.

KVN