De Formula One Teams’ Association (FOTA) onderzoekt de mogelijkheid om deze winter tijdens een groot evenement gezamenlijk al hun nieuwe auto’s te presenteren. Op die manier zouden de teams veel geld kunnen besparen.Door aan de vooravond van het testseizoen gelijktijdig hun auto’s te introduceren besparen niet alleen de teams veel geld, ook voor de media is het eenvoudiger en goedkoper om naar één evenement te gaan in plaats van alle dertien (of veertien) launches te bezoeken.

Ook wordt er gekeken om het evenement toegankelijk te maken voor het publiek zodat de fans ook een eerste blik kunnen werpen op de auto’s van 2010. Daarnaast zouden ze hun favoriete coureurs kunnen ontmoeten tijdens signeersessies of een pr-evenement.

Het concept is niet nieuw. In de DTM wordt al een aantal jaar op deze manier het seizoen met groot succes geopend.

Vice-voorzitter van de FOTA John Howett erkent dat er gekeken wordt naar het organiseren van een gezamenlijk launch. “Het idee is ontstaan nadat duidelijk werd dat het voor de media financieel erg lastig is om alle presentaties af te gaan. En voor de sport zelf is het natuurlijk sowieso goed om een grote launch te hebben dat als voordeel heeft dat je er veel geld mee bespaart.”

“Een van de uitdagingen is om de auto’s allemaal op hetzelfde moment klaar te hebben. Het is nog niet definitief, maar het is zeker iets waar serieus naar gekeken wordt.”

“Ik kan niet garanderen dat het doorgaat, maar het doel is om 2010 al zo’n evenement te organiseren. Het kan natuurlijk gebeuren dat niet iedereen zal of kan deelnemen, maar dat houd je toch ook al is het natuurlijk niet ideaal. Maar als we daarom dit soort ideeën niet doorzetten, helpen we de sport sowieso niet vooruit.”

LV