De Grand Prix Drivers’ Association (GPDA), zegmaar de vakbond voor Formule 1-coureurs, is goed te spreken over de recente verandering aan de tweede chicane van het circuit van Monza. Aan de chicane zelf is niets gewijzigd, maar wel daaromheen. De grindbak is vervangen door (een uitloopstrook van) asfalt. Vlak na de Grand Prix van Italië van vorig jaar werd er door de GPDA gevraagd om aanpassing van de chicane. En dus met succes.

,,Monza is altijd op het randje geweest”, aldus Mark Webber, voorzitter van de GPDA, tegenover onze Engelse medewerker Adam Cooper. ,,Want wij scheuren hier met heel hoge snelheid rond. Maar de verandering is goed. Eerst zag ik de uitloopstrook niet, omdat ik elke keer goed door die bocht kwam. Maar tijdens een van mijn in-laps na een snelle ronde, ging ik op inspectie en reed ik eroverheen.”

,,En ik moet zeggen, het asfalt is zeker niet slecht. Het is een goede vooruitgang. De auto gaat er niet van opstijgen, zoals bij grind het geval is. Dat was altijd een van onze grootste zorgen van deze chicane. Als je ook maar iets los komt in het grind, zoals we bij Lewis (Hamilton, red.) op de Nürburgring zagen, dan wordt de auto volkomen onbestuurbaar."

,,Parabolica is ook op het randje. Als je daar een fout maakt, dan kan je er heel hard van af gaan. Maar dat is Monza. Bovendien is het voor ons (de GPDA, red.) niet makkelijk om hier zaken veranderd te krijgen, want de jongens – en daarmee bedoel ik die van de FIA en van Monza zelf – proberen er telkens weer mee weg te komen. Maar de eerste ronde van de race hier is, zonder dat het regent, een van de, of misschien wel de gevaarlijkste van het seizoen.”

Ook Jarno Trulli is van mening dat de verandering een vooruitgang is. ,,Naar mijn idee is het positief wat het circuit van Monza gedaan heeft”, zegt de Italiaan. ,,En zoals Mark al zei, rijden wij hier met heel hoge snelheden, dus daardoor is het automatisch een wat minder veilig circuit vergeleken met de rest. Maar dat komt door de snelheid, en niet vanwege de uitloopstroken. Ik denk dat Monza hard werkt om de veiligheid te verbeteren en wij zijn nu tevredener dan vorig jaar.”

AC/PPB