GPMA wist niets van overleg Renault/FIA
Leden van de GPMA hebben laten weten dat zij vooraf niet op de hoogte waren van de Maranello-meeting. Op de thuisbasis van Ferrari werd door de FIA, Renault, Cosworth en Ferrari zelf gesproken over het motorreglement vanaf 2008. Dit meldt Formule 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper.
Het nieuws kwam eerder deze week naar buiten, vlak voordat de vijf GPMA-teams zich besloten in te schrijven voor het wereldkampioenschap Formule 1 van 2008. Door deze beslissing mogen ze meepraten over de regelgeving per 2008. De vijf teams hebben tot nog toe niets op eigen houtje gedaan, maar de beslissing van Flavio Briatore om naar Italië af te reizen is toch wel als shocking news ontvangen door de overige GPMA-leden.
,,Ik was verbaasd. Maar dat had ik eigenlijk niet moeten zijn, want dit is de Formule 1. Niets kan Renault stoppen om overleg te plegen, wel willen we graag de achterliggende gedachte weten”, meldt Toyota-president John Howett. ,,Het persbericht van de FIA was niet geheel in overeenstemming met Renaults gevoel na de vergadering, wat ik ervan begreep. Leden mogen best individueel overleg plegen, dus daar hebben we respect voor.”
,,Heel verrassend nieuws, waarover het laatste woord nog niet gesproken is”, dat is de reactie van Honda-teambaas Nick Fry. ,,Het hele proces staat me niet aan. Het is vrij verwarrend als een GPMA-team zomaar rond de tafel gaat zitten met de FIA, op de fabriek van Ferrari. Wat er precies uit is gekomen is irrelevant, maar we hebben het er zeker nog over.”
Nadat het nieuws van de vergadering was uitgelekt, gaf de FIA ook enkele details vrij van de gemaakte afspraken omtrent de ’bevriezing’. Er morgen wel kleine aanpassingen worden gemaakt aan de motoren. Zolang de teams dit maar voor 1 januari kenbaar maken bij de FIA. Tevens is besloten om de looptijd van deze afspraak uit te breiden tot 2012.
Briatore zelf omschreef het overleg in Maranello als ’een bijeenkomst voor arme mensen’. Volgers van Flavio’s loopbaan zouden niet verbaasd zijn als blijkt dat de teambaas bezig is met het plannen van het vertrek van het Renault-fabrieksteam. Mogelijk zou het team verder gaan als privateer. Dat doet denken aan het eind van de jaren negentig, toen Renault het als motorleverancier voor gezien besloot te houden.
Renault voorzag teams als Williams, BAR, Benetton en Arrows echter wel van Mecachrome-hardware en een Supertec-motor, beide nevenondernemingen van Franse fabrikant. Als dit nu weer het geval is, is het niet zo vreemd dat Renault zich uitspreekt voor een bevriezing van de motorontwikkeling. Hierdoor worden de kosten laag gehouden. Indien dit werkelijk het geval is staat dit haaks op de plannen van de overige GPMA-leden, die zich juist tegen deze plannen hebben uitgesproken.
KVN