Naar aanleiding van de race in Australië is er een discussie op gang gekomen over de regels die gelden tijdens een neutralisatie. Er zou sprake zijn van een loterij als de safetycar de baan op komt. Vooral het feit dat de pitstraat gesloten wordt op het moment dat de safetycar het circuit oprijdt, zorgt voor de nodige opschudding. Rubens Barrichello moest bijvoorbeeld wel pitten in Melbourne omdat hij anders zonder benzine was komen te staan.

Nu kreeg Barrichello een stop and go-penalty, terwijl hij er ook niks aan kon doen. ,,Stel je voor dat de titelstrijd op zo'n manier wordt beslist”, zegt Ferrari's technisch-directeur Aldo Costa. ,,Het is net een loterij.”

Volgens Auto Motor und Sport zijn de teams van plan het punt aan te kaarten bij de FIA omdat dit soort pech volgens hen niet beslissend mag zijn. ,,Alleen de koploper kan uit voorzorg zijn pitstop een paar ronden eerder maken”, meent Ferrari-strateeg Luca Baldisseri.

De regel was geïntroduceerd om te voorkomen dat de coureurs in geval van een safetycar-fase volgas naar de pit rijden om zo snel mogelijk een pitstop te kunnen maken. Dat moet zo blijven en dus wordt er gediscussieerd over alternatieven.

Zo denkt Honda-teambaas Ross Brawn eraan om een stukje elektronica in te bouwen dat ervoor zorgt dat de snelheid van de auto's in geval van een neutralisatie automatisch wordt begrensd zodat de onderlinge verschillen ook nog eens in tact blijven.

Punt is wel dat er dan constant auto's langs marshalls rijden die de rotzooi moeten opruimen die voor de safetycar heeft gezorgd. Nu komt het hele veld ongeveer één keer per twee minuten langs.

KVN