De kans is zeer groot dat de Safety Car komende zondag tijdens de Grand Prix van Singapore acte de présence geeft. Tijdens de drie eerdere edities van de race maakte het veiligheidsvoertuig namelijk ook een verschijning.

Het team van Mercedes heeft de cijfers van de laatste tien jaar eens op een rijtje gezet en komt tot de conclusie dat de kans dat de Safety Car zondag de baan op komt statistisch gezien honderd procent is.

Erg moeilijk was die berekening natuurlijk niet, want de Grand Prix van Singapore is pas drie keer gehouden en elk jaar weer moest Bernd Mayländer met de Mercedes SLS de baan op om de koplopers op te vangen en de leiding van de geneutraliseerde race over te nemen. Mayländer heeft in Singapore in drie races tijd in totaal al vijf keer moeten uitrukken om dit te doen.

Hierdoor is Mayländer met een totaal van twintig ronden ‘aan de leiding’ na Fernando Alonso (93 ronden) en Lewis Hamilton (57 ronden) de ‘coureur’ die in de straten van Singapore het meest aan kop heeft gelegen.

Dat Mayländer überhaupt zo vaak in actie moet komen op het Marina Bay Street Circuit, komt volgens Mercedes vooral omdat het er moeilijk is om gecrashte auto’s van de baan te verwijderen en het weer er onvoorspelbaar kan zijn.

Singapore is echter niet de enige race op de kalender met een honderd procent score, want ook in Zuid-Korea is de Safety Car in elke race die er is gehouden naar buiten gekomen, al is deze Grand Prix natuurlijk pas één keer verreden

Andere races met een hoog Safety Car-quotiënt over de laatste tien jaar zijn die van Brazilië, Monaco en Canada. In al deze landen is de Safety Car tijdens zeven van de laatste tien races op de baan verschenen, hetgeen ze dus een score van zeventig procent geeft.

De Safety Car is dit jaar tot op heden overigens tijdens minder races op de baan verschenen dan in 2010, maar hij heeft wel meer ronden afgelegd. In 2010 had de Safety Car na dertien wedstrijden namelijk 5,1% van het totale aantal raceronden afgelegd, voor 2011 staat de teller op 5,5%.

Verder kwam de Safety Car in 2010 tijdens zeven van de dertien races naar buiten, waarbij hij in die tijd alles bij elkaar twaalf keer de baan op werd gestuurd om de race te neutraliseren. Dit jaar heeft Mayländer de SLS pas tijdens vier races – Monaco, Canada, België en Italië – de baan op moeten sturen, maar hij deed dit in totaal wel negen keer, waarvan vijf maal in Canada. In Canada reed de Safety Car alles bij elkaar 140 kilometer lang aan de leiding van de race, wat neerkomt op ongeveer 45% van de totale race-afstand.