Volgens teameigenaar Gene Haas komt 2015 mogelijk te vroeg om met zijn eigen team de Formule 1 te betreden, maar is 2016 weer te ver weg. ‘Door alle zeilen bij te zetten hopen we er 2015 van te maken’.

Tijdens een persconferentie waarin hij uitweidt over zijn plannen vertelt Haas, die afgelopen vrijdag definitief groen licht van de FIA kreeg om met Haas Racing Development per 2015 een eigen renstal in de Formule 1 te beginnen, dat 2015 mogelijk te vroeg komt.

“Het wordt kort dag om alles op tijd op orde te krijgen voor 2015, maar 2016 is daarentegen wel weer heel ver weg”, mijmert Haas, die toestemming heeft van de FIA om zijn entree eventueel uit te stellen tot 2016, maar zegt toch op 2015 te mikken: “Want als we voor 2016 gaan, zijn we halverwege 2015 al klaar en verspillen we een half jaar lang geld door niets te doen”, denkt hij.

“Het is dus beter om alle zeilen bij te zetten en vol voor een entree in 2015 te gaan”, vervolgt de Amerikaan. “Het zal niet makkelijk worden om dat voor elkaar te krijgen en we moeten de komende weken uitvogelen wat ons dan nog allemaal te doen staat, maar nu we dit doel eenmaal voor ogen hebben genomen, zullen we het halen ook”, belooft Haas.

Wat het nieuwe Amerikaanse Formule 1-team moet helpen, is het feit dat het geen eigen chassis zal ontwerpen en construeren. “We hebben al contact gehad met Dallara en zij zijn in principe klaar om aan de slag te gaan”, verklapt Haas.

“Het zou onmogelijk voor ons zijn om in negen maanden een eigen chassis te ontwerpen en bouwen en al het personeel dat we daarvoor nodig hebben binnen te halen. Dallara heeft daarentegen een schat aan ervaring en beschikt over de nodige faciliteiten”, zo rechtvaardigt hij de keuze voor de Italiaanse chassisfabrikant.

Haas is verder van plan meerdere technologische partnerschappen te sluiten met verschillende leveranciers, maar benadrukt dat hij op termijn een zelfstandige constructeur wil worden en zijn personeel bij deze partners moet opsteken hoe alles moet. “Na verloop van tijd zullen we ons alles eigen maken en de Europeanen verslaan in hun eigen spelletje”, verkondigt Haas met enige tamtam.

Motor?
Behalve een chassis heeft Haas Formula, zoals de Amerikaan zelf het team kortweg noemt, natuurlijk ook een motor nodig. Volgens Gunther Steiner, de voormalig technisch directeur van Jaguar en Red Bull die bij Haas als teambaas aan de slag gaat, zijn er gesprekken gaande met zowel Mercedes als Ferrari.

“We kunnen het ons niet veroorloven voor de verkeerde partij te kiezen, dus we moeten vaststellen wat de beste keuze is en ergens tijdens de komende vier of zes weken de knoop doorhakken”, meldt Steiner tot slot.