Een titelsponsordeal en technische samenwerking zoals Sauber met Alfa Romeo heeft, kan ook wel op de interesse van Haas rekenen. Al speelt er volgens teambaas Günther Steiner niets dergelijks voor het Amerikaanse team.

Sauber sloot eind 2017 een omvangrijke deal met het aan Ferrari gelieerde Alfa Romeo: de Italiaanse automaker wordt titelsponsor van het Zwitserse team, terwijl er daarnaast sprake is van een ‘strategische, commerciële en technologische samenwerking’.

Als onderdeel van de deal gaat Sauber ook weer met actuele Ferrari-motoren rijden, terwijl de banden met de Scuderia ook een stuk nauwer zullen worden. Als onderdeel daarvan kan Ferrari-protegé Charles Leclerc bijvoorbeeld op een zitje bij Sauber rekenen.

Haas’ chassis wordt geconstrueerd en mede-ontwikkeld door Dallara, terwijl het verder zoveel mogelijk onderdelen inkoopt bij Ferrari.

Door de overeenkomst lijkt Sauber (hard op weg) Ferrari’s juniorteam te worden. Enigszins ten koste van Haas, wellicht, want de Amerikaanse renstal heeft juist een uitgebreide technische samenwerking met Ferrari, maar lijkt nu toch vooral een klant van de Scuderia te zijn.

Gevraagd door Autosport of Haas open zou staan voor een soortgelijke relatie als Sauber nu met Alfa Romeo en Ferrari heeft, antwoordt Steiner echter dat Haas dat wel is. “Waarom niet? Praten kan altijd. Als iemand dit soort ideeën heeft, hebben wij wel interesse.”

Volgens Steiner zijn er voor de overeenkomst tussen Sauber en Alfa Romeo werd getekend echter geen gesprekken geweest over een relatie tussen Alfa Romeo en Haas. “Er is niks dergelijks besproken.”

Kort nadat de deal tussen Sauber en Alfa Romeo werd getekend, ging het gerucht dat Haas wel eens met het eveneens aan Ferrari – en overkoepelende Fiat Chrysler Autmobiles – verbonden Maserati in zee zou kunnen gaan, maar volgens Autosport is daar geen sprake van geweest.

Volgens Steiner heeft een deal met een automaker ook niet per se prioriteit voor Haas. Wel is het op zoek naar sponsoren, met het Haas Automation van teameigenaar Gene Haas nog altijd de grootste geldschieter. “Iedereen heeft echter moeite sponsoren te strikken, zelfs de topteams.”