*

0

Formule1

Haas heeft wel oren naar ‘Sauber-achtige deal’ met automaker
| Daan de Geus | Sutton Images

Haas heeft wel oren naar ‘Sauber-achtige deal’ met automaker

Een titelsponsordeal en technische samenwerking zoals Sauber met Alfa Romeo heeft, kan ook wel op de interesse van Haas rekenen. Al speelt er volgens teambaas Günther Steiner niets dergelijks voor het Amerikaanse team.

Sauber sloot eind 2017 een omvangrijke deal met het aan Ferrari gelieerde Alfa Romeo: de Italiaanse automaker wordt titelsponsor van het Zwitserse team, terwijl er daarnaast sprake is van een ‘strategische, commerciële en technologische samenwerking’.

Als onderdeel van de deal gaat Sauber ook weer met actuele Ferrari-motoren rijden, terwijl de banden met de Scuderia ook een stuk nauwer zullen worden. Als onderdeel daarvan kan Ferrari-protegé Charles Leclerc bijvoorbeeld op een zitje bij Sauber rekenen.

Haas’ chassis wordt geconstrueerd en mede-ontwikkeld door Dallara, terwijl het verder zoveel mogelijk onderdelen inkoopt bij Ferrari.

Door de overeenkomst lijkt Sauber (hard op weg) Ferrari’s juniorteam te worden. Enigszins ten koste van Haas, wellicht, want de Amerikaanse renstal heeft juist een uitgebreide technische samenwerking met Ferrari, maar lijkt nu toch vooral een klant van de Scuderia te zijn.

Gevraagd door Autosport of Haas open zou staan voor een soortgelijke relatie als Sauber nu met Alfa Romeo en Ferrari heeft, antwoordt Steiner echter dat Haas dat wel is. “Waarom niet? Praten kan altijd. Als iemand dit soort ideeën heeft, hebben wij wel interesse.”

Volgens Steiner zijn er voor de overeenkomst tussen Sauber en Alfa Romeo werd getekend echter geen gesprekken geweest over een relatie tussen Alfa Romeo en Haas. “Er is niks dergelijks besproken.”

Kort nadat de deal tussen Sauber en Alfa Romeo werd getekend, ging het gerucht dat Haas wel eens met het eveneens aan Ferrari – en overkoepelende Fiat Chrysler Autmobiles – verbonden Maserati in zee zou kunnen gaan, maar volgens Autosport is daar geen sprake van geweest.

Volgens Steiner heeft een deal met een automaker ook niet per se prioriteit voor Haas. Wel is het op zoek naar sponsoren, met het Haas Automation van teameigenaar Gene Haas nog altijd de grootste geldschieter. “Iedereen heeft echter moeite sponsoren te strikken, zelfs de topteams.”

Meer nieuws

Vorig bericht | 07-01-2018 - 10:26 Alonso hoopt weer op deelname aan Indy 500 voor 2019 Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 07-01-2018 - 13:00 Het Startnummer: 7 Lees het volledige bericht

Vorige Volgende

Reacties
  • Formule 1 nr. 9 is uit!
  • Formule 1 nr. 8 is uit!
  • Formule 1 nr. 7 is uit!
  • Formule 1 nr. 6 is uit!
  • Formule 1 nr. 5 is uit!
In de nieuwste Formule1:

Max Verstappen onverstoorbaar naar podium | 50e zege Sebastian Vettel | De magie van Le Mans | Interviews met Wilfred Genee, Honda-chef Yamamoto en vaste paddockklant Mister Moko Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP Frankrijk 2018 2018/06/22 12:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitCircuit Paul Ricard

  • LocatieFrankrijk

  • Aantal rondes53

  • Afstand per ronde5,861 kilometer

  • Totale afstand309,626 kilometer

Planning GP Frankrijk

  • Begint: 22-6-2018 12:00

    GP Frankrijk 2018 – 1e Vrije Training
  • Begint: 22-6-2018 16:00

    GP Frankrijk 2018 – 2e Vrije Training
  • Begint: 23-6-2018 13:00

    GP Frankrijk 2018 – 3e Vrije Training
  • Begint: 23-6-2018 16:00

    GP Frankrijk 2018 – Kwalificatie
  • Begint: 23-6-2018 16:00

    GP Frankrijk 2018 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 23-6-2018 16:27

    GP Frankrijk 2018 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 23-6-2018 16:48

    GP Frankrijk 2018 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 23-6-2018 17:00

    GP Frankrijk 2018 – Startopstelling
  • Begint: 24-6-2018 16:10

    GP Frankrijk 2018 – Race

Circuit Paul Ricard