Haas-teameigenaar Gene Haas noemt het verschil tussen de grote drie – Mercedes, Ferrari en Red Bull – en zijn eigen team deprimerend. “Ze liggen lichtjaren voor.”

Met 29 in de eerste seizoenshelft, een zevende plek in het WK, een prima auto en twee coureurs die punten pakken, heeft Haas het in het tweede jaar van haar bestaan als team goed voor elkaar, maar eigenaar Gene Haas ervaart de situatie in de Formule 1 toch als deprimerend, vertelt hij Autosport.

“Er hangt namelijk een donkere wolk over ons, en dat is het feit dat we één tot twee seconden per ronde langzamer zijn dan de topteams.” Wat het erger maakt, is dat Haas dit verschil eigenlijk niet weet te verklaren: “Want ook wij werken met de best mogelijke materialen en apparatuur.”

Een half circuit of een lichtjaar: het verschil tussen de top en de rest is volgens Gene Haas hoe dan ook te groot.

Gedeelde smart is echter halve smart, ook in de Formule 1, dus Haas houdt zich er maar aan vast dat “iedereen behalve de top drie in hetzelfde schuitje zit”. “Dat is in mijn optiek echter ook het grootste probleem: dat de drie grootste teams lichtjaren voor liggen op de rest.”

Twee van die teams – Mercedes en Ferrari – ontwikkelen behalve hun eigen auto ook hun eigen motor en versnellingsbak, terwijl Red Bull haar eigen versnellingsbakken ontwikkelt en als motorklant van Renault in elk geval op papier op een gelijke behandeling met Renaults fabrieksteam kan rekenen. “Dat is dus wel een inherent voordeel”, denkt Haas.

“Hoe we deze verschillen kunnen overbruggen, is echter een vraag waar geen antwoord op te bedenken is. Dat is deprimerend”, vindt de Amerikaan, die dit het grote dilemma noemt waar de Formule 1 mee worstelt.

“Je hebt de top drie en op afstand daarvan heb je dan een erg grote middenmoot, waarin alles dicht bij elkaar zit en het verschil van het ene naar het andere eind vaak niet meer dan een seconde is. In competitief opzicht is iedereen dus redelijk gelijk, behalve dat groepje vooraan.”

“De realiteit is echter dat niemand behalve die drie teams een kans heeft om te winnen. Als je om de plekken zes tot en met twintig meedoet, is dat uitgesloten”, zo omschrijft Haas waar je om knokt als je geen Mercedes, Ferrari of Red Bull heet.

Echt vechten met Red Bulls en Ferrari’s is de droom, maar is Haas vaak alleen in de openingsronden gegeven.