Als Romain Grosjean zijn zitje bij Haas wil behouden, moet hij meer regelmaat aan de dag leggen in de vorm van goede prestaties. Dat verklaart teambaas Günther Steiner.

Grosjean scoorde dit jaar een knappe vierde plek voor Haas in Oostenrijk en een sterke eindsprint hielp hem afgelopen weekend in Duitsland aan een zesde plaats, maar daar staat tegenover dat dit Grosjeans enige twee puntenfinishes tot op heden zijn dit jaar en hij daarnaast bij een reeks crashes en incidenten betrokken is geweest.

De positie van de Zwitserse Fransman is dus niet gegarandeerd bij Haas voor 2019, met de Amerikaanse formatie die in de rest van het seizoen meer ‘regelmaat’ van hem wil zien: “Dat is het sleutelwoord voor hem, en dat weet hij ook”, wordt Haas-teambaas Steiner geciteerd door Autosport. “Dit is echt niet iets wat hij voor het eerst hoort.”

Grosjean moet meer klinkende resultaten neerzetten om zijn zitje bij Haas te houden.

“We weten allemaal wat Romain kan als hij zijn dan heeft – dan is hij behoorlijk buitengewoon – maar we moeten gewoon meer regelmaat van hem zien. We willen vaker races zoals in Oostenrijk en Duitsland van hem”, beklemtoont Steiner, die denkt dat het daarbij belangrijk is dat Grosjean goed aan een weekend begint: “Als hij een goede vrijdag heeft, zit het op zaterdag en zondag meestal ook wel goed.”

Haas probeert er dan ook voor te zorgen dat Grosjean telkens goed uit de startblokken kan komen: “Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Wij kunnen hem immers alleen maar de auto geven die hij wil. De rest moet hij zelf doen.”

Haas’ sterke vorm – het staat zesde in het WK, maar lijkt de laatste tijd over de beste auto buiten de top drie te beschikken – heeft er daarbij voor gezorgd dat er veel interesse is van andere coureurs, erkent Steiner. “Het is niet zo dat we rondshoppen, maar er kloppen mensen bij ons aan.”

Steiner verwacht echter dat het nog wel even duurt voor duidelijk wordt wie volgend jaar naast Kevin Magnussen rijdt, met de Deen die zo goed als zeker blijft. Volgens Steiner moeten de puzzelstukjes eerst op hun plek vallen bij grotere teams zoals Ferrari en Renault. “Wij hoeven natuurlijk niet op ze te wachten alvorens een beslissing te nemen, maar dat zal de markt wel op gang brengen. Wij gaan na de zomerstop keuzes maken.”