Oud-Formule 1-coureur Mika Häkkinen vindt dat Ferrari Charles Leclerc direct naar binnen had moeten halen tijdens de Grand Prix van Japan toen hij schade aan zijn voorvleugel had opgelopen. Volgens de wereldkampioen van 1998 en 1999 had het ‘veel slechter’ kunnen aflopen toen de endplate loskwam en is het incident een herinnering dat de halo een ‘belangrijk veiligheidsinitiatief’ is.

In bocht twee ging het mis tussen Leclerc en Verstappen. De Monegask zat aan de binnenkant en raakte Verstappen die naast hem zat. ”Charles ging wijd en toen ze elkaar raakten, verloren we Verstappen uit de race”, zegt Häkkinen in zijn column voor Unibet. ”We verloren daardoor ook de kans om Leclerc voor de overwinning te zien strijden omdat hij zijn voorvleugel beschadigde”, aldus Häkkinen.

Na de race kwam er veel commentaar op Ferrari en Leclerc, omdat ze door bleven rijden met een beschadigde voorvleugel. ”Naar mijn mening had hij direct een pitstop moeten maken omdat het geen zin heeft om door te rijden met een beschadigde voorvleugel die over de grond sleept. Je prestaties worden er niet beter van, je beschadigt je banden en je vorm een gevaar voor jezelf en de rest”, aldus Häkkinen. ”Ik denk dat we veel geluk hebben gehad dat de endplate alleen de auto van Hamilton beschadigde. Dit had veel erger kunnen aflopen. Wederom werden we eraan herinnerd dat de halo een belangrijk veiligheidsinitiatief is”, voegt de Fin toe.

Ondanks dat snapt de Fin wel waarom Leclerc door bleef rijden. ”Hij zei dat de auto gewoon goed aanvoelde en hij kan vanuit zijn auto de voorvleugel niet zien. Ferrari had het echter wel kunnen zien en het verbaasde me niet dat de FIA een straf uitdeelde. Het is jammer dat het incident ons heeft beroofd van Verstappen in de thuisrace van Honda, want goede prestaties zijn hier altijd belangrijk. Het was slechts zijn tweede uitvalbeurt dit seizoen wat aantoont dat hij volwassen is geworden”, zegt de ‘Flying Finn‘.

Foto: Motorsport Images

Medelijden voor Vettel
Door de fouten bij Ferrari kon Valtteri Bottas optimaal profiteren en pakte dan ook de zege. ”De winst van Bottas laat zien dat hij een volwassen en bekwame coureur is geworden. Op een dag dat Hamilton moest vechten met Vettel helpt het succes van Bottas ons herinneren dat Mercedes profiteert van zo’n teamspeler. Hij is klaar om te leveren als dat nodig is”, zegt Häkkinen.

Tyfoon Hagibis zorgde ervoor dat er op zaterdag geen actie op de baan was. De kwalificatie en de race vonden op dezelfde dag plaats, waardoor de teams minder tijd hadden om te testen. ”Het zette veel druk op de teams om alles juist te doen op de racedag. De baancondities waren ook anders omdat de enorme hoeveelheid regen de baan schoon spoelde, waardoor de bandenslijtage hoger was dan verwacht. Daarom besloten de teams dan ook om voor twee pitstops te gaan”, aldus Häkkinen.

Uiteindelijk eiste Ferrari in de kwalificatie de eerste startrij op. Bij de start ging het al snel mis voor beide Ferrari-coureurs. ”Sebastian liet zijn auto rollen en stopte juist op het moment dat de lichten uit gingen! De timing kon niet slechter en ik was verbaasd dat hij zich er nog enigszins van kon herstellen. Ik heb medelijden met Sebastian, want het rechte stuk loopt naar beneden en als je dan even niet oppast kan je auto zomaar rollen. Vooral als je wordt afgeleid door aanpassingen aan het stuur of als je over de boordradio communiceert. Je moet je voet op de rem houden totdat de lichten uitgaan”, aldus de wereldkampioen van 1998 en 1999.

”Er is veel om naar uit te kijken. Het lijkt wel alsof we in de tweede helft van het seizoen naar een ander kampioenschap kijken waar Ferrari de kwalificaties domineert en races wint. Ik verwacht dat Ferrari in Mexico opnieuw snel zal zijn, en als de coureurs geen fouten maken dan kunnen ze Mercedes zeker onder druk zetten”, aldus Häkkinen.

De schade aan de bodem van de Red Bull van Max Verstappen. Foto: Peter van Egmond