Hamilton: ‘Ik moest er nog hard voor werken&#
Als sneeuw voor de zon smolt de voorsprong van Lewis Hamilton tijdens de Duitse Grand Prix. De wedstrijdleiding stuurde de safetycar het circuit op vanwege de crash van Timo Glock. Terwijl de overige coureurs pitten, bleef Hamilton buiten. ,,Ik moest er nog even hard voor werken”, lacht hij na zijn overwinning.Hamilton was zo'n driekwart tot een volle tel sneller dan de rest van het veld en dat leverde hem een grote voorsprong op. Totdat McLaren besloot hem niet te laten bijtanken tijdens de safetycar-fase. De Brit behield dan wel de leiding, maar lag virtueel zeker niet op het podium.
McLaren twijfelde of de zachte banden het rijden van zo'n lange stint wel zouden volhouden en was er tegelijkertijd van overtuigd dat Hamilton snel genoeg was om alsnog te winnen. De strategen op de pitmuur kregen het gelijk aan hun zijde.
Enige bron van zorg was wel dat de neutralisatie langer duurde dan het team had verwacht. Hamilton had slechts negen ronden te tijd om een marge op te bouwen. Dat lukte heel behoorlijk – hij stuurde zijn McLaren in vierde positie weer de baan op.
Om vervolgens teammaat Heikki Kovalainen, Felipe Massa en leider Nelsinho Piquet stuk voor stuk te passeren in de hairpin. Hamilton: ,,Tsja, zo had ik het ook niet gepland. Ik had liever een rustige middag gehad. Of ik er nu drie inhaal of de hele race op kop rijd, ik verdien toch gewoon tien punten.”
,,Het team koos ervoor om me niet naar binnen te roepen. Blijkbaar waren zij van mening dat dit de beste optie was. Maar ik had zo'n zeven ronden de tijd om een gat van 23 seconden op te bouwen… Ik vroeg nog: 'zijn jullie er zeker van?' Dat waren ze. Met dank aan de bolide, want wat was die snel zeg. Wat een geweldig team heb ik ook!”
En met team bedoelt Hamilton ook teammaat Heikki Kovalainen, die de Brit makkelijk voorbij liet toen hij na zijn pitstop achter de Fin reed. ,,Ik ben hem wel een bedankje verschuldigd. Hij zag dat ik sneller was en verdedigde niet met hand en tand zijn positie, bedankt.”
Daarna was het snel door richting Felipe Massa. Slechts zeven ronden na Hamiltons pitstop moest ook de Braziliaan eraan geloven. Al verdedigde hij zijn positie niet bepaald sterk. ,,Ik was zoveel sneller. Kwam natuurlijk ook omdat ik nog nieuwe banden had. Daarom wilde ik er snel voorbij voordat de banden zouden slijten. Gelukkig slaagde ik in mijn opzet.”
,,Klus geklaard, dacht ik”, vervolgt Hamilton. ,,Toen zei het team tegen me: 'Je moet Nelson ook nog inhalen.' Ik dacht: 'Ok, ik werk me de ballen uit mijn broek, maar dat moet dan maar.' We hadden een goed, maar fair gevecht.”
Dankzij zijn zege in Duitsland leidt Hamilton nu in zijn eentje de titelstrijd. Hij heeft vier punten meer gescoord dan Massa.
KVN