Onderdeel van rijke geschiedenis van het circuit van Interlagos is ongetwijfeld de zenuwslopende ontknoping van het wereldkampioenschap in 2008. Lewis Hamilton haalde toen zijn eerste wereldtitel, en kijkt met plezier op het moment terug.

“Ik moet toen vijfde of hoger eindigen om kampioen te worden”, blikt huidige WK-leider terug. “Maar tot in de laatste bocht van de allerlaatste ronde lag ik zesde. Ik ging Timo Glock binnendoor voorbij en toen ik over de streep kwam, wist ik niet of het genoeg was. Ik dacht eigenlijk dat ik ernaast zat.” Maar Hamilton werd alsnog vijfde, en pakte de titel. “Het was een ongelofelijke emotionele achtbaan, ik zal het nooit meer vergeten. Brazilië is voor mij een heel speciale plek.”

Dit jaar maakt de Brit een grote kans op zijn tweede wereldtitel, en daarbij zal de race in Brazilië opnieuw van cruciaal belang zijn. Na zijn titelrace in 2008 kwam Hamilton op Interlagos niet meer verder dan een derde plaats, dus hij weet dat hij er dit jaar een schepje bovenop moet doen. “Ik heb het hier niet zo best gedaan in het verleden, dus laten we hopen dat daar dit jaar verandering in komt.”

Rosberg

In de andere Mercedes staat Nico Rosberg voor de taak maximaal te scoren, zodat zijn achterstand op Hamilton voor de allesbeslissende race in Abu Dhabi zo klein mogelijk is. “Ik heb hier ook geen al te beste staan van dienst”, vertelt de Duitser. “Maar ik vind het een leuke race, want er gebeurt altijd genoeg. Het zou geweldig zijn om mijn titelkansen een flinke zet te geven voor we naar Abu Dhabi vertrekken.”

Dan zal Rosberg eerst de beruchte Braziliaanse weersomstandigheden moeten trotseren, zegt technisch directeur Paddy Lowe. “Er wordt nu voor alledrie de racedagen al onweer voorspeld! Het is sowieso een lastig circuit, want het is hooggelegen, heuvelachtig en het regent er altijd al vaak.” Daar komt bij dat de baan dit jaar opnieuw is geasfalteerd. “Dat zorgt ervoor dat het de vraag is hoe de banden het gaan doen.”