Lewis Hamilton levert niet alleen strijd met teamgenoot Valtteri Bottas of rivaal Sebastian Vettel. Hij haalt ook heimelijk genoegen uit het ongelijk bewijzen van de calculaties van het Mercedes-team. “Dan kijken de engineers op van hun laptops en zeggen:’Ja, maar de berekeningen zeggen iets anders!'” De kampioenschapsleider gaf een interessante inkijk in de dynamiek van het team, het werken met de beste ontwerpers en zijn persoonlijke engineer Peter Bonnington.

“Het is een element van de sport dat altijd wat verborgen blijft voor de buitenwereld. Jullie journalisten proberen dat ook weleens te vangen maar het is moeilijk. Het gebeurt allemaal achter gesloten deuren”, vertelt Hamilton. “Ik denk dat het communiceren met de engineers één mijn grootste krachten is.  Ik bedoel, ja ik kan goed sturen maar ik kan goed met ze werken.”

Hamilton zelf komt niet uit een universitair geschoold nest maar heeft zichzelf wel geleerd te praten met de knappe koppen van het Mercedes-team. “Dit zijn allemaal gasten van Harvard, Oxford en Cambridge en noem maar op. Enorm goed geschoolde mensen met indrukwekkende prestaties op academisch gebied. En ik moet een manier vinden om met hen te communiceren, er moet iets uit hen komen waar ik mee verder kan. Ik moet op mijn beurt iets aan hun geven waarvan ik zelf misschien niet eens bewust ben.”

“Wat gaaf is, zijn de momenten in een raceweekend wanneer ik hun ongelijk kan bewijzen”, grijnst Hamilton. “Dan zeggen ze: “Ja, maar de data zeggen dit! Dat vinden ze nog weleens moeilijk, haha! Ze zitten achter hun laptop en hun berekeningen geven iets anders aan. Het is mijn taak om dan het menselijke element te vertegenwoordigen.” Het meest recente voorbeeld is de slotfase van de race vorige week in Paul Ricard. Hamilton kreeg van zijn race-engineer Peter Bonnington te horen dat hij niet meer voor de snelste raceronde hoefde te gaan. Sebastian Vettel stond namelijk op het punt om nog een gratis stop te maken voor nieuwe softs.

De drie-éénheid van de Mercedes: Toto Wolff (op de rug gezien), Andy Shovlin en James Allison. Foto: Motorsport Images

Hamilton ging tegen de ‘order’ in en gaf gas, hij was uiteindelijk een fractie langzamer dan de snelle ronde van Vettel. “Volgens de berekeningen hadden de banden zo’n snelle ronde niet meer in zich. De kwalificatietijd die ik reed was ook sneller dan de prognose. Engineers zitten soms vast in een model dat ze hebben, het is aan mij om dan het tegendeel te bewijzen. Ik hou van de uitdaging, uiteindelijk was ik een seconde sneller dan de berekeningen, haha!”

Het was overigens niet gebruikelijk wat de vijfvoudig wereldkampioen deed, tegen de instructies van Bonnington ingaan. “Ik ben afhankelijk van de informatie die ik krijg, Bono is fantastisch in het managen van de informatiestroom. Het is chaotisch en stressvol aan de pitmuur: die zegt dit, die roept dat. Bono weet dan precies wat hij moet filteren en wat niet. Hij klinkt dan wel altijd kalm en koel maar ik weet dat ze allemaal gestresst zijn en op het randje zitten.”

‘I love Bono’
“Ik heb geluk met Bono. Ik werk nu geloof ik zeven jaar met hem, ik heb nog nooit zo lang met een engineer gewerkt. We hebben onze ups en downs gehad, het was en is nog steeds een mooie reis. Het is echt mooi om te werken met iemand die zo toegewijd is zoals hij”, aldus Hamilton die zegt veelvuldig contact te hebben met Bonnington. Ook buiten de weekenden om: “Na een moeilijk weekend gaan we allebei gebroken naar huis. We appen dan na over wat er gebeurd is, we gaan er samen doorheen. En als we elkaar dan weer zien op de fabriek weten we precies waar we aan gaan werken.”

“Onze relatie is cruciaal, hij heeft nog nooit een Formule 1-auto gereden maar moet wel begrijpen wat ik bedoel. En als we een keer ruzie hebben gehad, dan is dat omdat we uiteindelijk hetzelfde doel hebben. I love Bono! Ik zou met niemand anders willen werken. Maar schrijf niet op dat ik van hem houd, hoor. Ik heb het hem nog niet verteld!”

Lewis Hamilton en zijn engineer bij Mercedes Peter ‘Bono’ Bonnington. Samen goed voor vijf wereldtitels. Foto: Motorsport Images