Lewis Hamilton speelt met het idee om tijdens een enkel Grand Prix-weekend twee motorwissels toe te passen. Daarmee ondervindt hij slechts één keer hinder van een gridstraf, maar bouwt hij wel een voorraadje op.

Lewis Hamilton sprak in Oostenrijk zijn vijfde motor van het seizoen aan, waarmee hij het maximum aantal motoren heeft gebruikt zonder daarvoor een straf te krijgen. Mocht hij een zesde motor moeten gebruiken, levert hem dat een gridstraf van tien plaatsen op. Een dubbele motorwissel tijdens één weekend zou hem doen terugvallen tot achteraan op de grid, maar als daarmee gridstraffen in twee Grand Prix-weekenden voorkomen kunnen worden, is dat zeker een optie voor Hamilton.

“Ik heb dit idee zelf bedacht, maar in mijn ogen is het zeker het overwegen waard. Ik ga sowieso nog een keer een nieuwe motor nodig hebben, de vraag is allween wanneer. Het zou handig zijn om een voorraad verse motoren achter de hand te hebben, maar dan moeten we het tactisch slim spelen.”

Een dubbele motorwissel zou idealiter moeten worden uitgevoerd op een circuit waar inhalen goed mogelijk is, zodat de schade in de race engiszins beperkt kan worden. “De engineers kunnen naar circuits zoeken waar goed ingehaald kan worden, waarna ik de uiteindelijke keuze maak. Ik kan immers bogen op mijn ervaring van vorig jaar om te bepalen waar ik goed uit de verf kom.”

Een bijkomend nadeel van het plan is dat Hamilton indien hij meteen twee motoren aanspreekt, hij niet meer in aanmerking komt voor eventuele motorupdates, terwijl teamgenoot en titelrivaal Nico Rosberg die luxe dan nog wel heeft.

Wolff
Mercedes-teambaas Toto Wolff loopt niet direct warm voor het plan van Hamilton: “Laten we hopen dat het niet zo ver hoeft te komen. Er zijn namelijk meerdere scenario’s mogelijk. Het hoeft zelfs niet eens zo te zijn dat Lewis een nieuwe motor nodig gaat hebben, al lijkt dat wel heel onwaarschijnlijk.”

“Het oorspronkelijke plan was om het dit seizoen met niet meer dan vier motoren te doen, maar dat hebben we nu bijgesteld naar vijf. Mochten we een zesde nodig hebben, dan is dat door pech in de laatste races, maar ik denk dat dat aantal daarna niet meer op hoeft te lopen.”