Hamilton had opnieuw problemen met de banden
Eerst was Lewis Hamilton niet blij met de banden, daarna weer wel en uiteindelijk werd hij tweede. Dankzij een uit nood geboren strategie die uit drie pitstops bestond. Dus is Hamilton tevreden.Door zijn sterke optreden in Turkije klampt Hamilton aan in de strijd om de wereldtitel. Maar belangrijker nog, Hamilton reed op de manier zoals hij vorig jaar zoveel indruk maakte en pakte zelfs even de leiding.
Omdat Bridgestone zich zorgen maakte over de banden waarop Hamilton reed, moest McLaren kiezen voor een driestopper. Misschien zorgde juist de aangepaste strategie er wel voor dat hij met de Ferrari's kon vechten.
,,Maar dat weet ik niet zeker”, zegt Hamilton. ,,Bridgestone vreesde dat mijn banden het niet zouden volhouden. Net als vorig jaar gebeurde. Daarom besloot we geen risico te nemen en een extra pitstop in te plannen.”
De McLaren-coureur was vorig jaar niet de enige die problemen met zijn banden kende. Daarom had Bridgestone enkele veranderingen doorgevoerd. Voor Hamilton mocht dat niet baten. ,,Ik weet ook niet waar het aan lag, maar we moeten er wel op letten. Verre van optimaal.”
,,Zelfs als ik pole had getraind had ik de race waarschijnlijk niet kunnen winnen”, vervolgt Hamilton, die toch spreekt van zijn beste race ooit. ,,Het maakt niet uit of je wint of niet. Waar het om gaat is dat je maximaal moet presteren. In Turkije heb ik dat gedaan. Dus zodoende.”
,,Weet je, mijn voorspelde resultaat wat de vijfde pek. Het is dus een stuk beter gegaan. Als mijn start minder goed was geweest… Wie weet was ik dan hooguit zesde geworden. We hebben het gewoon prima gedaan.”
Hamilton slaagde er zelfs in een weg voorbij Felipe Massa te vinden, wat hem alleen maar extra voordeel opleverde. ,,Aan het begin van de ronde wist ik dat ik moest bijblijven, dan maakte ik een kans. Dat lukte. Bovendien kon ik laat remmen in Bocht Negen en weer vroeg op het gas.”
,,De balans van de auto was prima en we reden volgas op het rechte stuk. Ik kwam uit Massa's slipstream maar daardoor liep hij in eerste instantie juist een beetje uit. Desondanks kon ik hem uitremmen, passeren en een voorsprong opbouwen.”
Die voorsprong raakte de McLaren-coureur verderop weer kwijt, waarna in de laatste stint pas de daadwerkelijke snelheid van de McLaren duidelijk werd. Met evenveel benzine aan boord als de Ferrari's deden de tijden van de topdrie niet veel voor elkaar onder.
Hamilton: ,,We wisten dat we het gat hadden gedicht. Ferrari heeft nog steeds een sterke auto, maar dat geldt ook voor ons. Dat heeft iedereen kunnen zien. Alleen in de laatste sector verloren we wat tijd. Voor de rest waren we van hetzelfde niveau als de Ferrari's.”
KVN