Met een haperende auto, flink wat technisch personeel dat vertrokken is en coureurs die twijfelen over hun aanblijven, groeit de gedachte dat McLaren-Mercedes de zaakjes niet helemaal voor elkaar heeft. Mercedes Motorsport-chef Norbert Haug denkt daar heel anders over. Hij verwacht dat het team nog progressie zal boeken.


Dat topontwerper Adrian Newey van McLaren naar Red Bull zou vertrekken, wist men al een tijdje. Maar toen ook technische topmannen Peter Prodromou en Nicholas Tombazis naar respectievelijk Red Bull en Ferrari verkasten en de MP4-21 met een haperende motor kampte, kwam de geruchtenstroom flink op gang. McLaren zit flink in de knoei, was de overheersende gedachte.

Norbert Haug is het daar niet mee eens. ,,Vorig jaar kwamen we ook niet als winnaars uit de testsessies naar voren, maar zaten we vanaf het begin van de Grand Prix’ in Europa bij de top”, vertelt Haug aan de Kölner Express. De Duitser verwacht dat McLaren tot aan de start van het seizoen nog vooruitgang gaat boeken.

Over de V8-motor maakt Haug zich ondanks de problemen geen zorgen. ,,Wij hoorden met onze V10-motor tot de besten en datzelfde zullen we met de V8 bereiken.” De bewegingen binnen het personeel zijn volgens de Duitser ‘heel normaal’. ,,Omdat wij in 2005 de snelste auto van het veld hadden en de meeste races wonnen, keek men meer naar ons dan naar de anderen”, legt Haug uit. De personeelswisselingen horen bij het vak en zijn vaak met financieel verleidelijke aanbiedingen verboden, beweert hij.

De Mercedes Motorsport-chef benadrukt dat er bij McLaren geen sprake is van onzekerheid. ,,Wij willen onze positieve trend voortzetten. We hebben nooit wat anders gewild dan de wereldtitel en daar zijn in de afgelopen acht jaar drie wereldtitels bij de rijders en de constructeurs uit voortgekomen”, aldus Haug.

LP