Volgens Patrick Head is het simpel: als een Formule 1-team niet haar eigen auto bouwt en met een klantenchassis start, dan moet het onmogelijk zijn om punten te scoren voor het kampioenschap.Net als teambaas Frank Williams strijdt Head tegen het voornemen van Super Aguri en Scuderia Toro Rosso om een chassis in te zetten dat eigenlijk is gebouwd door de fabrieksteams. ,,Allemaal leuk en aardig, dat overkopen van de eigendomsrechten voor symbolische bedragen, maar het gaat natuurlijk nergens over”, vertelt de rechterhand van de teamchef.

,,Het Concorde-verdag dat in 1998 is opgesteld is nog steeds van kracht en daar staat duidelijk in dat teams hun eigen auto moeten ontwerpen. Het gaat om een rijders- en een constructeurskampioenschap en ik zie niet in hoe een team punten kan scoren met de bolide van een andere renstal.”

Williams heeft, net als Spyker, al gedreigd met juridische stappen om te voorkomen dat deze twee teams daadwerkelijk met een klantenauto aan de start verschijnen. Ze weten zich daarbij gesteund door verschillende topteams. Dit tot opluchting van Spyker-teambaas Colin Kolles, die er vorig jaar nog alleen voorstond.

Toch hoopt Head niet dat er daadwerkelijk een uitspraak van de rechter nodig is om de discussie te beëindigen. ,,Frank heeft ook al laten weten dat hij zich erover zou verbazen als we in de rechtszaal eindigen, dus er zal wel een compromis uitrollen. Ik hoop in ieder geval niet dat Toro Rosso en Super Aguri uitgesloten worden van deelname, want de Formule 1 kan ieder team goed gebruiken.”

Bernie Ecclestone heeft recent ook voorgesteld om teams die een klantenchassis inzetten geen wk-punten toe te komen, maar dit voorstel is door Super Aguri en Toro Rosso van de hand gewezen.

KVN