Nick Heidfeld heeft in zijn thuisrace optimaal gebruik gemaakt van de safetycar-situatie. Niet verwonderlijk dus dat de Duitser vanmiddag een stuk vrolijker uit zijn BMW Sauber klom dan gisteren.Toen kwalificeerde Heidfeld zich namelijk slechts als twaalfde. Op het eerste gezicht kun je daar als coureur weinig mee. De Duitser was vandaag echter gebaat bij de crash van landgenoot Timo Glock, waardoor de safetycar de baan op moest.

,,Omdat ik me niet bij de eerste tien had gekwalificeerd konden we na afloop kiezen hoeveel brandstof we mee aan boord gingen nemen. We kozen er uiteindelijk voor om met veel brandstof van start te gaan, en daardoor hoefde ik tijdens de safetycar-periode geen stop te maken”, legde Heidfeld na afloop uit.

,,Dat was een cruciaal punt in de race omdat ik niet in het verkeer belandde. Voordat de safetycar naar buiten kwam kon ik niet mijn ware snelheid laten zien. De wagen was prima en ik heb daarom ook niet voor niets de snelste ronde van de race geklokt.”

En daarom is Heidfeld met de vierde plaats meer dan tevreden. ,,Finishen als vierde, terwijl je start vanaf de twaalfde plaats. Dat is gewoon een geweldig resultaat. Op het einde kwam ik nog dicht in de buurt bij Felipe Massa, maar ik had geen kans om hem in te halen. Het was een goede thuisrace voor mij en ik ben blij dat ik de fans wat terug heb kunnen geven nadat ik ze gisteren had teleurgesteld.”

Voor Robert Kubica liep de Grand Prix van Duitsland precies anders. De Pool ging snel van start, kon het tempo van de kop van het veld redelijk volgen, maar viel uiteindelijk terug naar de zevende plaats.

,,Het is lastig om na zo’n race tevreden te zijn”, meende hij na afloop. ,,In het eerste deel van de race was ik in staat om het tempo van de McLarens en de Ferrari’s te volgen. Opeens was mijn wagen echter veel langzamer. Mijn banden gaven geen grip meer, en dat kwam waarschijnlijk omdat ze te veel waren afgekoeld. We moeten nog maar eens uitzoeken hoe dat zit.”

BvdB