Het voortbestaan van Red Bull Racing was er volgens Helmut Marko niet afhankelijk van. Maar contractverlenging met Max Verstappen was wel ‘prioriteit nummer 1’ voor de renstal. “We hebben nu continuïteit tot eind 2020. Dat geeft vertrouwen en rust.”

Marko was de man die het in de zomer 2014 aandurfde Verstappen, destijds zestien, na slechts één jaar in de singleseaters voor de leeuwen te gooien. Drie jaar later heeft Red Bull de toekomst in handen van een 20-jarige Nederlander gelegd. “Het doel van meneer Mateschitz (eigenaar Red Bull, red.) is samen met Max de wereldtitel Formule 1 te winnen als jongste coureur ooit”, zo legt de topman in een exclusief gesprek uit. “Daarom was het belangrijk dat we het contract met Max hebben kunnen verlengen. We hebben nu continuïteit tot eind 2020”, stelt Marko. “Natuurlijk, er rijden veel goede coureurs rond. Maar onze nummer 1 kandidaat was uiteraard Max, hij had topprioriteit.”

De Oostenrijker erkent dat Verstappen het in het afgelopen seizoen geestelijk flink te verduren heeft gehad. Zijn geduld werd door alle problemen lang op de proef gesteld. “We hebben veel moeten praten, serieuze discussies gehad”, verklapt Marko. “Hij moest leren dat succes niet automatisch naar je toekomt, maar dat je ook met problemen moet kunnen omgaan. Niemand doet iets met opzet: Max moet positieve signalen naar het team sturen om problemen te overwinnen. Dat heeft hij uiteindelijk gedaan en het heeft hem sterker gemaakt.”

Lees het complete verhaal met Helmut Marko over het spraakmakende seizoen van Max Verstappen in de speciale uitgave van Formule 1, getiteld Het jaar van Max. Nu in de winkel verkrijgbaar of hier online te bestellen. Formule 1: onmisbaar voor de fan, liefhebber en kenner.