Het blijft behelpen met de RB3
De Red Bull RB3 is nog altijd niet vlotgetrokken. Adrian Neweys nieuwste creatie blinkt vooralsnog vooral uit in onbetrouwbaarheid en is bovendien nog lang niet snel genoeg.Ook Mark Webber is zich bewust van de vele problemen waar het team door wordt geplaagd. Met man en macht wordt geprobeerd de auto te verbeteren.,,Adrian is erg pietluttig en zegt dat we de auto nog een beetje moeten verbeteren”, vertelt de Australiër in de Herald Sun.
,,David (Coulthard, red.) en ik hebben allebei ons zegje gedaan na de eerste tests. Aan de hand daarvan, in combinatie met Adrians observaties, hebben we een plan opgezet om verbeteringen door te voeren. Eigenlijk was meteen na de eerste testweek al duidelijk dat er wat verbeterd moest worden, dat merk je snel genoeg.”
Simpel gezegd: net als Honda en Toyota is Red Bull er nog niet. In snelle bochten lukt het nog wel, maar in de langzame bochten komt de RB3 grip tekort. Er wordt gezegd dat de auto erg nerveus en onstabiel is onder het aanremmen en sturen. De lange runs, voorzover het daar al van komt vanwege de gebrekkige betrouwbaarheid, zijn al helemaal niet om over naar huis te schrijven.
De zwakte in de langere runs zou binnenkort tot het verleden moeten behoren. Het team zegt te weten wat het probleem is en met de komst van de nieuwe onderdelen moet dit opgelost kunnen worden. Het zou in ieder geval niks met de Bridgestone-banden te maken hebben. In een eerder stadium is ook al naar buiten gekomen dat de renstal zou weten waar de schoen wringt.
De nieuwe onderdelen waarover wordt gesproken zouden tijdens de grote test in Bahrein voor het eerst op de auto moeten zitten. Volgens Webber is het echter de vraag of het er van komt. ,,Als het ons lukt zullen de onderdelen in ieder geval met per privé-vliegtuig overgevlogen moeten worden. Het gaat er om hangen, want er is heel wat te fabriceren.”
Toch is er ook nog een beetje goed nieuws voor het team van Christian Horner. Newey wilde per se beschikken over de Renault-motor en dat lijkt voorlopig een goede keuze. De krachtbron staat bekend om zijn goede tractie uit langzame bochten en dat is achterin de RB3 inderdaad het geval. Ook positief is dat Red Bull samenwerkt met vijftien Renault-engineers, terwijl Ferrari er slechts vier beschikbaar stelde.
Voorlopig is dit het spreekwoordelijke lichtpuntje in de duisternis, want op de eerste testdag in Bahrein was de snelheid, alsmede de betrouwbaarheid, van de RB3 weer ver te zoeken. Webber deed het met de dertiende tijd (van de zestien aanwezige coureurs) nog het minst slecht. Zijn achterstand van meer dan twee seconden blijft eens te meer zorgwekkend. Evenals het aantal van slechts 27 afgelegde ronden.
Red Bulls ambitieuze doel is nog steeds om in Melbourne met twee auto's in de punten te eindigen.
KVN