FORMULE 1 viert dit jaar het 25-jarig jubileum en het hele jaar komen mensen aan het woord die een belangrijke rol hebben gespeeld in die kwart eeuw, zowel voor het blad als de sport zelf. En we beginnen bij het begin, de oprichter van het blad Ron van der Heiden.

In 1994 begon hij samen met zijn compagnon Frans van den Broek dit blad. Het is een verhaal van gezonde bluf en ondernemersgeest van twee kersverse afgestudeerden aan de heao. De dan 25-jarige Ron van der Heiden ligt in augustus dat jaar bij te komen van een stapavondje terwijl de Grand Prix van België op tv is. “30.000 Nederlanders zijn naar Spa gekomen om Jos Verstappen aan te moedigen”, meldt Olav Mol. Het brengt Van der Heiden op een idee en het resultaat ploft 25 jaar later nog altijd op de mat: FORMULE 1.

Kom ook naar ons Formule 1 Event op vrijdag 8 maart in het Louwman Museum

Ron van der Heiden met het allereerste nummer van Formule 1, een seizoensoverzicht van het rampjaar 1994. Foto: Luciana Benaduce Figueiredo

“Tijdens mijn studie werkte ik in een restaurantje in Baarn en ik had een collega die helemaal gek was van Formule 1. Hij had vaak bladen bij zich, altijd buitenlandse bladen. Die middag in augustus 1994 moest ik weer aan hem denken en ik vroeg me af of er al een Nederlandstalig blad was. Ik ben toen naar de benzinepomp in Soest gereden om in de schappen te kijken. Het was er niet, maar er lag wel een Duits blad: Formel 1.” Duitsland is dan ook in de ban geraakt van de sport, door de successen van Michael Schumacher.

Bekend van televisie!
“Ik heb ze die maandag meteen gebeld: ‘We zijn een Nederlandse uitgeverij en willen graag je blad vertalen en in Nederland uitbrengen.’” Het blad kon voordat het eerste nummer überhaupt was verschenen meteen rekenen op een vaste schare lezers, mede door een slimmigheidje van de twee. Ze kopen in de aanloop naar de eerste editie reclametijd rond de GP’s van Japan en Australië.

“Die waren midden in de nacht en dan zijn de prijzen heel laag: we betaalden 400 gulden voor een commercial. Maar het was heel effectief, want wie staan er op voor een race? De diehards natuurlijk. Voor weinig geld bereikten we direct onze doelgroep. Het Duitse blad had al een commercial: van een ronddraaiend tijdschrift dat naar je toe komt. Daar hebben we onze versie in geplakt. De Grand Prix van Japan was in november en RTL werd meteen platgebeld met de vraag: wanneer komt dat blad?”

In de nieuwste editie van FORMULE 1, nr. 2, lees je een uitgebreid interview met Ron van der Heiden. Hij vertelt over de redactie in een tochtig studentenhuis, het eerste bezoek van Olav Mol, de uiteindelijke verkoop van het blad en een intimiderend briefje van niemand minder dan Bernie Ecclestone. FORMULE 1 nr. 2 is nu in de winkel te koop of hier te bestellen.

Foutjes in het eerste nummer, het resultaat van nachtwerk. Michael Schumacher is de WINNA van 1994.