In aanloop naar wat alweer zijn vijfde F1-seizoen zal zijn, beweegt en spreekt Max Verstappen zich als een doorgewinterde coureur in de paddock. Helmut Marko concludeerde eerder deze week al dat Verstappen volwassener en geduldiger is. “Door de jaren heen leer je veel in de F1, ik ben eigenlijk alleen maar relaxter over alles geworden. Ik wil gewoon beginnen, racen”, zegt Verstappen zelf. 

De Nederlander oogt kalm, sinds de testdagen in Barcelona al eigenlijk. Red Bull zit middenin een proces, het samensmelten van een chassis met een nieuwe motorblok vergt geduld. Er is geen ruimte voor overhaaste conclusies. “De wintertest was goed, niet heel veel problemen. Ik ben gewoon blij dat iedereen goed samenwerkt, dat is heel belangrijk. Ik heb het grootste deel van mijn geplande runs kunnen doen dus dat was positief.”

Lees ook: Video: Tom Coronel blikt vooruit op de GP van Australië: ‘Geen ploffende Honda’s, Ferrari favoriet’

Foto: Motorsport Images

Fans, journalisten, de concurrentie, iedereen wil weten hoe de RB15 zich verhoudt tot de rest maar Verstappen geeft geen krimp en lijkt het zelfs oprecht niet te weten. “We zullen zien, toch? Ik denk dat het moeilijk is om te zeggen waar we staan. Ik heb geen snelle runs kunnen, dus ja. Het kan altijd beter, zo denkt iedereen. Maar ik denk dat we na Melbourne en vooral ook na de eerste races pas wijzer zullen zijn. Wat er beter kon? Een paar dingen, maar ik kan niet zeggen wat. Nee, dat kan niet. En mocht het niet meteen goed gaan hier, het is nog steeds een lang jaar.”

Lees ook: Liveblog GP Australië: F1-gemeenschap in rouw na dood wedstrijdleider Charlie Whiting

De sfeer binnen het team lijkt om te zijn geslagen, althans dat is de boodschap naar buiten toe. Waar er de afgelopen twee jaar in Melbourne eigenlijk al meteen werd gewezen op de tekortkomingen van de Renault-motor,  predikt men nu geduld. “Iedereen is gewoon heel gemotiveerd en positief. We zijn geconcentreerd op ons werk. (…) En het is sowieso beter dan vorig jaar. Of het meteen genoeg zal zijn, dat weet ik echt niet. Er komt nog heel veel aan, we zetten de druk er vol op. Zowel aan de chassiskant als de motorkant, ik denk dat een combinatie van die twee alleen maar heel goed is. “