De Grand Prix van India is nieuw op de kalender en het Buddh International Circuit is dus ook onbekend terrein voor alle teams en coureurs. In de Formule 1 wordt echter niets aan het toeval overgelaten, dus de voorbereidingen zijn desondanks minutieus geweest. Het team van Mercedes geeft een blik achter de schermen op haar preparaties op de inaugurele Grand Prix van India.

De eerste voorbereidingen begonnen in december van 2010 met het boeken van hotels en plannen van de reis en het transport, zo deelt Mercedes mede. De logistieke zaken moeten namelijk eerst geregeld worden voordat de technische kant aan bod komt.

De technische zijde van het verhaal is waar het India betreft natuurlijk wat ingewikkeld, aangezien het Buddh International Circuit nog volledig aangelegd moest worden. “De technische voorbereidingen beginnen met de plannen van het architect voor het circuit”, zo schrijft de renstal.

“De hoogteverschillen en het camber worden dan bekend gemaakt en aan de hand daarvan wordt een eerste versie van het circuit in de simulator geprogrammeerd. Naarmate er meer informatie bekend wordt over de baan, wordt dit digitale circuit steeds verder aangepast en verbeterd.”

“In recente jaren zijn circuits echter steeds later klaar en is de baan vaak vlak voor de race pas echt af. Ook in India was dit het geval. Dit betekent dat er geen perfecte versie van het circuit in de simulator zit en de simulaties die moeten helpen bij het vinden van een basis-afstelling van de auto ook pas in de laatste week voor de race van start kunnen gaan.”

Bij het zoeken naar en hopelijk vinden van die basis-afstelling, wordt met een groot aantal factoren rekening gehouden. “Hierbij kan zelfs een 2D-plattegrond van het circuit helpen. Zaken zoals de downforce waarmee je rijdt, de G-krachten waar je mee te maken krijgt en de belasting van de remmen zijn namelijk allemaal afhankelijk van de geometrische afmetingen van een circuit, dus de parameters waar je tussen moet zitten kun je gewoon uitrekenen.”

In de simulator en op computers werken de technische mensen van Mercedes dankzij computersimulaties daarnaast wel alle mogelijke scenarios af voor de race, zo benadrukt het team. Hierbij wordt onder meer gekeken naar bandenslijtage en brandstofverbruik en wordt daarnaast elke mogelijke gebeurtenis nog gesimuleerd. “Tegen de tijd dat de race verreden wordt, hebben we deze al op ongeveer een miljoen verschillende manieren gesimuleerd.”

Voor de coureurs, Michael Schumacher en Nico Rosberg, is het werk in de simulator daarentegen grotendeels beperkt gebleven tot het leren kennen van de baan, aangezien er lange tijd nog niet genoeg informatie beschikbaar was om de set-up naar hun persoonlijke smaak te fine-tunen.

Voor Schumacher en Rosberg was het dus zaak de volgorde van de bochten te leren kennen en te achterhalen waar en hoe ze KERS en de verstelbare achtervleugel het beste kunnen gebruiken. Daarnaast moesten ze onder de knie krijgen hoe ze de pits zo snel mogelijk kunnen in- en uitrijden en waar ze de snelheidsbegrenzer moeten in- en uitschakelen.

Beide Mercedes-coureurs gaan daarnaast op donderdag nog over het circuit lopen, waarna ze natuurlijk vrijdag tijdens de vrije trainingen pas echt in de praktijk kunnen gaan oefenen.

Wat het Buddh International Circuit zelf betreft, deelt Mercedes de volgende informatie nog: zo meldt het team uit Brackley dat ongeveer 65% van een ronde vol gas gereden wordt. Het lijkt er volgens Mercedes zelfs op dat er tussen bocht drie en vier een aaneengesloten stuk is waar het gaspedaal gedurende 14,5 seconde vol kan worden ingetrapt.

De Duitse renstal verwacht verder dat bocht 12 de snelste bocht van de baan is en hier een snelheid van 255 kilometer per uur behaald kan worden. De maximaal verwachtte G-kracht is 4.0 en daar krijgen de coureurs in bocht 5, 9 en 11 mee te maken.

Mercedes denkt verder dat het Buddh International Circuit van de huidige circuits op de kalender het meest op het Istanbul Otodromo uit Turkije lijkt. Qua rondetijd kan Mercedes tenslotte geen al te nauwkeurige prognose maken, aangezien dit volgens het team in grote mate afhankelijk is van de grip van de baan en hoe de Pirelli-banden functioneren. Mercedes houdt het er daarom ook op dat de rondetijd ergens tussen de 1 minuut 25 en 1:30 zal zitten.