In een terugblik op het seizoen 2018, Honda’s eerste jaar als motorleverancier van Toro Rosso, spreekt Honda Motorsport-baas Masashi Yamamoto klare taal. “Het was duidelijk dat onze motor nog steeds niet op het niveau is van de allerbeste.”

Honda is sinds zijn terugkeer als motorleverancier in 2015 bezig aan een inhaalrace. Na een mislukt partnerschap met McLaren was 2018 het eerste jaar met Toro Rosso als partner. Een ‘positief seizoen’ waarin veel progressie is gemaakt, stelt Yamamoto namens Honda. “Gedurende het jaar is onze motor verbeterd, zowel qua prestaties als de betrouwbaarheid.”

Lof voor prettige samenwerking
“Iedereen bij Toro Rosso en beide coureurs speelden een grote rol in onze ontwikkeling, niet alleen op technisch vlak, maar ook door hun openheid en hun positieve instelling”, prijst Yamamoto de samenwerking. “Dit was een geweldige boost voor alle Honda-werknemers. We hebben een hechte en eerlijke relatie opgebouwd die rust op wederzijds respect. Het heeft een aantal sterke prestaties opgeleverd, zoals die in Bahrein, Hongarije en onze kwalificatie in Suzuka.”

Ondanks die progressie heeft Honda nog een lange weg te gaan tot het aansluiting vindt bij Ferrari en Mercedes. Yamamoto weet dat ook. “Het was duidelijk dat onze motor nog steeds niet op het niveau is van de allerbeste (Ferrari en Mercedes, red.) qua snelheid, en er is ook nog ruimte voor verbetering in de betrouwbaarheid.”

Blik op 2019
Voor 2019 stelt Honda nieuwe doelen. “Volgend seizoen leveren we voor het eerst sinds onze terugkeer motoren aan twee teams”, aldus Yamamoto. “We moeten het beter doen, en met dat in het achterhoofd werkt iedereen in dit project keihard om in goede vorm te verschijnen bij de eerste test in februari. In voorbereiding op ons tweede jaar met Toro Rosso en de eerste met Red Bull is ons doel om progressie te blijven maken en ons verder omhoog te werken.”

Lees ook – Horner: ‘2019 wordt geen leerjaar, maar een nieuw hoofdstuk voor Red Bull’

Het geluid uit het Honda-kamp is dus een stuk voorzichtiger dan bij Red Bull, waar men hoge verwachtingen heeft van de Honda-motor en die publiekelijk ook uitspreekt. Het ontlokte Renault-teambaas Cyril Abiteboul onlangs bij Motorsport-Magazin tot de uitspraak dat Red Bull ‘feiten verdraait’ over Honda en de progressie die zij maken. “Honda ligt nog steeds 20 kilowatt (ongeveer 27 pk, red.) achter ons”, stelt Abiteboul. Het is dus afwachten tot de eerste wintertests voor we enig idee hebben hoe Honda er daadwerkelijk voorstaat.