Honda heeft al een simpele versie van KERS getest
Honda heeft al een simpele variant van het nog te introduceren KERS getest in haar bolide. Dit heeft Ross Brawn in Turkije bevestigd. Hiermee is de renstal de concurrentie een stap voor.KERS is een systeem dat de energie absorbeert die vrijkomt tijdens het remmen. Deze energie wordt opgeslagen en kan later worden aangewend om extra vermogen te genereren.
Brawn wilde niet kwijt onder wat voor omstandigheden het systeem werd getest. Het is dus niet bekend of dit recent bij de tests in Barcelona gebeurde, of bijvoorbeeld tijdens een privé-test op een startbaan.
,,We hebben er voor de eerste keer mee getest”, bevestigt Brawn in gesprek met onze Engelse medewerker Adam Cooper. ,,Niet op een heel hoog niveau, maar we kregen het aan de praat.” Verder wilde hij alleen kwijt dat dit 'recent' is gebeurd.
De laatste tijd staat KERS volop in het nieuws. Niet in de laatste plaats omdat de FIA wanhopig probeert de kosten voor de teams te drukken, terwijl ze wel even een compleet nieuwe technologie moeten ontwikkelen. Brawn begrijpt de weerstand die dit bij sommige teams oproept.
,,Dat is onvermijdelijk”, zegt hij. ,,Ik kan het tot op zekere hoogte ook wel begrijpen. Eerst moet je geld besparen, daarna weer investeren in een nieuw systeem dat nog vrij duur is ook. Maar voor een fabrikant als Honda is de technologie opnieuw van belang geworden.”
Volgens Brawn is de ontwikkeling van KERS waardevol voor Honda. ,,Daarom zijn we er ook zo mee bezig. We werken met een nieuwe groep engineers aan ons programma, dat was voorheen niet het geval.”
Het recente debat over KERS gaat niet zozeer over de achterliggende gedachte, maar over de precieze rol die het moet spelen. In 2009 wordt met een eerste versie van het systeem gereden. Het liefst zou de FIA echter zien dat KERS daarna een steeds grotere rol van betekenis krijgt.
,,Het is moeilijk om de juiste balans te vinden. Aan de ene kant moet het genoeg voordeel opleveren om van waarde te zijn, aan de andere kant moet je kleinere teams wel de kans geven om bij te blijven”, legt Brawn het probleem uit.
,,Ik weet nog niet precies waar we de grens moeten trekken. Waarschijnlijk zullen we er eerst eens goed mee moeten testen voordat we kunnen bekijken wat we precies met de regels moeten doen.”
AC/KVN