Honda en Toyota dreigen de Formule 1 te verlaten nu ze zich totaal niet kunnen vinden in het gedrag van de FIA omtrent het bevriezen van de motorregelgeving. De twee Japanse teams zijn altijd al sceptisch geweest over de plannen van de FIA, omdat Formule 1 dan niks meer met technologie te maken zou hebben. Er lijkt verwarring te zijn ontstaan over de deadline om de motorspecificatie bij de FIA in te dienen. Deze specificatie zou vervolgens gehomologeerd worden. In eerste instantie was deze deadline vastgesteld op 31 mei. Daarna zouden tot eind 2010 alleen kleine aanpassingen nog door de FIA goedgekeurd worden. Bijvoorbeeld om de betrouwbaarheid van de motor te verbeteren. Aanpassingen met als doel betere prestaties zijn uit den boze.

Autosport weet nu echter te melden dat de FIA sindsdien twee richtlijnen heeft uitgegeven waardoor nu sprake is van verschillende deadlines voor de homologatie. De meest recente richtlijn is 1 juni door de FIA uitgegeven. Hierin wordt de fabrikant meegedeeld dat ze of na de Grand Prix van Monaco, of na de aankomende race in Silverstone hun motorontwerp in moeten dienen. Dit hangt af van de cyclus waarin de motoren zich bevinden, omdat deze twee races mee moeten gaan.

Honda-teambaas Nick Fry heeft hierop laten weten dat het helemaal zo zeker nog niet is dat Honda meedoet aan het kampioenschap van 2008. ,,De boodschap die wij als fabrikanten uit hebben gedragen is dat we ons ingeschreven hebben voor het kampioenschap van 2008. Maar er is geen vooralsnog enkele garantie dat we ook daadwerkelijk meedoen.”

,,Wij worden er niet toe gedwongen om deel te nemen aan de Formule 1. De meeste fabrikanten zijn ook op andere fronten actief. Bijvoorbeeld in de rallysport, de DTM of andere series. Formule 1 is belangrijk voor ons, maar de wereld vergaat niet als wij besluiten om er mee te stoppen. Men moet dat goed begrijpen”, waarschuwt Fry.

Van Toyota wordt verondersteld dat het de mening van aartsrivaal Honda deelt en daarnaast heeft Toyota verklaard dat het zich niet voor lange termijn aan de Formule 1 verbindt tenzij ’bepaalde kernwaarden’ blijven.

FIA-president Max Mosley liet woensdag nog weten dat hij zijn plannen van de motorbevriezing door wil drukken. Sterker nog, hij wil zelfs haast maken met het homologeren van de motoren. ,,De motoren bevinden zich nu allemaal op min of meer hetzelfde niveau. Daarom moeten we de ontwikkeling zo spoedig mogelijk bevriezen. Gebeurt dat niet, dan kunnen de rijke fabrikanten een voordeel opbouwen.”

Ondanks dit dreigement van de Japanse fabrikanten, lijkt het er niet op dat de soep net zo heet wordt gegeten als dat deze wordt opgediend. Het lijkt voorlopig gewoon een onderhandelingstactiek om de FIA onder druk te zetten.

KVN