Eigenlijk was het een ontsnappingsmogelijkheid voor Minardi om in 2006 met een afgeknepen V10 te kunnen rijden. Een speciale regel voor de minder kapitaalkrachtige teams. Nu stelt Honda echter dat Minardi’s opvolger Scuderia Toro Rosso voordeel geniet van de tiencilinder. Volgens Yasuhiro Wada – president van Honda Racing Development – moeten de regels veranderd worden als blijkt dat de V10-motoren daadwerkelijk krachtiger blijken te zijn dan de achtcilinders. De eerste indicaties spreken immers in het nadeel van de V8, dit zouden de recente tests met een gelimiteerde V10-krachtbron en kleinere airbox hebben aangetoond

,,Eerlijk gezegd racen we liever met V10-motoren, juist omdat deze iets speciaals waren. In bepaalde opzichten is het slecht om twee cilinders in te leveren", meent Wada. Honda heeft hevig geprotesteerd tegen de invoering van de V8-krachtbronnen. Er werd zelfs een rechtszaak aangespannen, maar plotseling maakten de Japanners bekend hun verzet te hebben gestaakt.

Wada besluit: ,,Een gelimiteerde V10 is op dit moment gewoon in het voordeel, omdat deze krachtiger is. Ondanks deze bezwaren zijn we niet van plan zelf met een V10 te blijven rijden, want de nieuwe regels gaan uit van andere voorschriften. Wel denken we dat de restrictie die geldt voor de airbox niet afdoende is, maar we gaan er vanuit dat we in deze zaak op de steun van de FIA kunnen rekenen."

KVN