Honda voelt wel wat voor een ‘budgetplafond&#
In plaats van te limiteren wat er mag worden ontwikkeld, zou het beter zijn om een budgetplafond in te stellen, vindt Honda. Volgens CEO Nick Fry en teambaas Ross Brawn lopen de kosten zo niet uit de hand.De FIA heeft recent allerlei beperkingen voorgesteld om ervoor te zorgen dat het betaalbaar blijft om een Formule 1-auto te ontwikkelen. Van het limiteren van het gebruik van de windtunnel tot en met een tienjarige bevriezing van de motoren.
Honda denkt dat andere maatregelen beter werken en heeft daarom deze proefballon – het invoeren van een budgetplafond – opgelaten. ,,Ross en ik denken dat dit eens serieus onderzocht moet worden”, zegt Fry tegenover Autosport.com. ,,Nu is het zo dat de kosten blijven stijgen, alleen verschilt het waaraan je je geld uitgeeft.”
Teams investeren niet meer in de ontwikkeling van de motor, maar in een topcoureur of sterontwerper. Fry: ,,En dat maakt de rekeningen er niet per se lager op.” Wel geeft Fry toe dat het moeilijk te bepalen is wat nu wel onder het budget van een team valt en wat niet. ,,Hoort de marketing er wel of niet bij en hoe zit het precies met de samenwerking tussen teams en fabrikanten?”
Dezelfde kanttekeningen plaatst Honda's nieuwbakken teambaas Brawn bij het voorstel van de FIA om teams efficiënter te laten werken aan de aerodynamica van hun auto. ,,In een simulator maak je gebruik van een processor en van de kennis van je personeel. Wat nu als je personeel buiten het werk om die software verbetert en die vervolgens in de computer stopt, is dat onderdeel van je CFD-budget of niet?”
CFD (Computational Fluid Dynamics) is een methode waarmee dankzij specialistische computer hard- en software de aerodynamica van een Formule 1-wagen of onderdelen daarvan aan de hand van computermodellen en -simulaties kunnen worden ontwikkeld en getest. Dit is vandaag de dag helemaal hot in Formule 1-land, maar goedkoop is het allemaal niet.
Een paar jaar terug werd het idee om een budget cap in te stellen nog weggehoond, maar Brawn denkt dat dit voorstel echt zo gek nog niet is. Vooral ook omdat andere maatregelen, veelal opgelegd door de FIA, niet goed blijken te werken.
,,Je krijgt honderd miljoen euro per jaar, kijk maar hoe snel je je auto kunt maken. Dan is het verder aan de teams om te bepalen hoe ze hun geld spenderen. Bijvoorbeeld één miljoen aan de coureur en 99 miljoen aan de auto. Dat zou nog eens een uitdaging zijn”, droomt de Brit alvast hardop.
KVN