Honda wantrouwt vleugels Ferrari
Het is weer hommeles rond de vleugels van Ferrari. Technisch-directeur Geoff Willis van Honda heeft in een brief aan FIA’s technisch-gedelegeerde Charlie Whiting de nieuwste vleugels van het Italiaanse team aan de kaak gesteld. Volgens Willis voldoen de huidige exemplaren van de Scuderia nog steeds niet aan de reglementen: ze zouden nog altijd te beweeglijk zijn.
Ferrari kwam tijdens de Grand Prix van Maleisië onder vuur te liggen bij de concurrentie, omdat uit tv-beelden op te maken zou zijn dat de vleugels van Ferrari te flexibel zouden zijn. Ferrari moest vervolgens op aandringen van de FIA voor de Grand Prix van Australië andere exemplaren monteren. En: dat deed het team braaf. De uitstekende prestaties van Ferrari in de Grand Prix van San Marino hebben kennelijk opnieuw de concurrentie wantrouwend gemaakt. Opmerkelijk zijn in ieder geval de topsnelheden van de Ferrari’s op Imola: die lagen ruimschoots hoger dan bij de andere teams. Willis verklaarde in het blad Autosprint: ,,Ik heb Charlie Whiting geschreven omdat de snelheid van de Ferrari aan het eind van elke sector verbazingwekkend is. Er is genoeg videobewijs om aan te tonen dat hun vleugel nog steeds flexibel werkt.” Honda-teambaas Nick Fry zei tegen de website autosport.com: ,,We willen onze bezorgdheid kenbaar maken. Op een bepaald moment was Schumachers Ferrari 6 kilometer per uur sneller dan de Renault van Alonso. Even later was het weer andersom. We hebben allemaal dezelfde regels om ons aan te houden. Als Ferrari dingen gebruikt die wij niet mogen gebruiken dan moet er ingegrepen worden. Het ligt nu in de handen van Charlie.” Overigens zijn Fry en Willis niet de enigen die vermoeden dat Ferrari de zaak flest. Technisch-redacteur Henk Wagenaar Hummelinck van FORMULE1 RaceReport schrijft in het laatste nummer dat het duidelijk is dat Ferrari’s vleugel nog steeds meebuigt onder invloed van de rijwind. ,,Ferrari’s bijdrage aan de oplossing bestaat uit het aanbrengen van een soort manchet rondom het bevestigingspunt van het bovenste dwarselement aan de neus. Aan het element zelf werd weinig tot niets gedaan. Het enige voordeel van dat manchet is dat je nu niet meer kunt zién dat de vleugel beweegt, maar het gebeurt nog steeds.”