Hondas teststrategie irriteert andere teams
Door een twijfelachtige teststrategie heeft Honda zich de woede van andere teams op de hals gehaald. Het Japanse team gebruikte Super Aguri om een aantal jonge coureurs te laten testen, om zo zelf geen kilometers te hoeven inleveren.De Formule 1-teams mogen niet meer dan dertigduizend testkilometers afleggen. Honda heeft van alle teams al de meeste kilometers gemaakt, namelijk ruim 25.000.
Maar de Japanse renstal had nog een aantal jonge coureurs in de wachtkamer zitten, die stonden te trappelen om de RA107 aan de tand te voelen. Honda wilde echter geen kilometers verspillen aan deze jonge talenten, dus werd de hulp van zusterteam Super Aguri ingeroepen.
En zo mochten Andreas Zuber, Luca Filippi en Mike Conway (allen GP2-coureurs) vorige week in Barcelona toch achter het stuur van de RA107 kruipen, maar dan onder de noemer van Super Aguri. Geen verspilde kilometers voor Honda dus.
Dat schoot bij de andere teams in het verkeerde keelgat. Vooral Force India-teambaas Colin Kolles wond zich op over de teststrategie van Honda. Kolles was al niet blij met de speciale band die Honda en Super Aguri hadden, en ook nu is hij geïrriteerd.
,,We hebben een testovereenkomst en zij (Honda, red.) houden zich er gewoon niet aan”, liet hij aan het Britse Autosport weten.
Honda vindt echter dat het niets fout heeft gedaan. ,,Honda Motors heeft aan Super Aguri gevraagd om bij deze test gebruik te maken van de RA107”, verklaarde Honda’s Jacky Eeckelaert. ,,Het testprogramma wordt uitgevoerd door Super Aguri, maar het is één van onze auto’s.”
LP