Honda’s gok gaat in rook op
Honda heeft in Monza een hoge prijs moeten betalen voor het inzetten van de nieuwe motorspecifcatie. Er waren twijfels na de test in Monza en die bleken gegrond, getuige de twee opgeblazen motoren bij Anthony Davidson. Dus gaat het team terug naar de vorige specificatie.
Nadat het vanmorgen na drie minuten in de eerste vrije training al fout ging bij Davidson, begonnen de alarmbellen te rinkelen bij de Japanse renstal. De nieuwe, met het oog op 2007 en de engine freeze, zo belangrijke motorspecificatie moet het twee races volhouden. Anders is de investering voor niets geweest.
Bij het begin van de tweede training was er nog hoop. ’Ant’ reed immers nog met een motor die niet over de nieuwste modificaties (aangebracht nadat Rubens Barrichello vorige week tijdens het testen zijn motor opblies) beschikte. Daarom wilde het team het ’s middags, met modificaties, nog even aankijken. Als Davidson een probleemloze run van twaalf ronden af zou leggen, dan zouden ook Jenson Button en Barrichello het asfalt kiezen.
Zover kwam het niet, na acht ronden vatte Davidsons motor opnieuw vlam. En dus reden Button en Barrichello vandaag niet één ronde. En, om een herhaling van Maleisië 2005 te voorkomen, is besloten om de rest van het weekend terug te gaan naar de vorige motorspecificatie. ,,Beide motoren hadden hetzelfde probleem, daarom hebben we besloten om verder geen risico te nemen”, verklaart teambaas Nick Fry op Première.
Aangezien de racecoureurs vandaag de pit niet hebben verlaten kan Honda de motoren wisselen zonder twee keer tien startplekken in te moeten leveren. ,,Vanaf morgen doen we weer volop mee. Niet met de nieuwste motorspecificatie, maar we doen zeker nog mee”, waarschuwt de teamleider.
KVN