Red Bull-teambaas Christian Horner denkt dat zijn team steeds dichter in de buurt van Mercedes komt, al denkt hij dat de race in Canada door de karakteristieken van het circuit aldaar wel eens een uitzondering kan zijn.

Volgens Horner staat de Grand Prix van Canada op het Circuit Gilles Villeneuve namelijk op zich in de zin dat het een baan is waar motorvermogen veruit de belangrijkste factor is: “Dus dat wordt een flinke uitdaging voor ons”, erkent hij in gesprek met Formule 1-verslaggever Adam Cooper.

“De race in Canada vraagt door de karakteristieken van het circuit precies het tegenovergestelde van de auto dan baan in Monaco, waar we afgelopen weekend op reden en juist dichter bij de dominante Mercedessen zaten dan waar dan ook”, weet Horner.

“In Monaco draaide het allemaal om downforce, maar in Canada gaat het vooral om snelheid op de rechte stukken, dus het wordt interessant om te zien hoe wij het daar als Renault-team doen in vergelijking tot de Mercedes-renstallen.”

Vooruitgang
Volgens Horner kan Canada echter wel eens een uitzondering vormen in de zin dat het de eerste race wordt waarin Red Bull haar stijgende lijn niet weet door te trekken en de achterstand op Mercedes juist groter in plaats van kleiner zal worden.

Dat Red Bull tot op heden stukje bij beetje inloopt op Mercedes – volgens Horner dan – schrijft de teambaas toe aan het harde werk van zijn manschappen, maar ook aan dat van motorleverancier Renault en brandstofleverancier Total. “Zij boeken vooruitgang, net als wij, en dat zorgt ervoor dat we nu het tweede team in de rangorde zijn en het gat steeds wat kleiner maken.”

“Maar”, zo vervolgt een voorzichtige en zeker nog niet gelukkige Horner: “We bevinden ons nog altijd pas op het niveau waar we eigenlijk in januari al op hadden moeten zitten, terwijl Mercedes ook niet stil zit.”

Met oog op het kampioenschap is volgens de Brit alles nog mogelijk aangezien er pas zes races verreden zijn, maar heeft Red Bull het niet in eigen hand of het er nog echt wat van kan maken: “Want dat is afhankelijk van Renault. Onze toekomst ligt in hun handen.”