Door alle aandacht voor de financiële crisis bij de kleinere teams zou je bijna vergeten dat er door de constructeurs ook nog gediscussieerd wordt over het motorreglement. Red Bull-teambaas Christian Horner zegt dat de zogenaamde engine unfreeze weer wat waarschijnlijk is geworden.

Volgens Horner was er afgelopen Grand Prix-weekend een vergadering van de motorleveranciers, en is daar één en ander rondom het onderwerp besproken. “Het was een bemoedigend overleg, Mercedes heeft geaccepteerd dat de concurrentie de gelegenheid moet krijgen om zich te verbeteren. Ze zijn nog nergens mee akkoord gegaan, maar hopelijk komt er in de nabije toekomst een oplossing”, aldus Horner.

Inzet is nog steeds de versoepeling van het verbod op het doorontwikkelen van de motoren (de engine unfreeze) gedurende het seizoen. Momenteel is het alleen tijdens de winterstop toegestaan een deel van de krachtbron te herzien, maar dat is volgend Ferrari, Renault en herintreder Honda niet genoeg om echt competitief te kunnen zijn. Mercedes ziet zijn voorsprong in het geding, en blokkeerde tot nu toe alle voorstellen voor een unfreeze.

Maar die is dus wel nodig, benadrukt Horner nog maar eens. “Op dit moment verliezen we puur qua vermogen een seconde per ronde op Williams, laat staan op Mercedes. Al konden we maar de helft van die achterstand goed maken, dan kunnen we de druk er bij Mercedes al op zetten.” Horners Red Bulls waren dit seizoen de enigen die daar heel soms toe in staat waren: Daniel Ricciardo won als enige niet-Mercedes-coureur drie races.

Een opmerking van Bernie Ecclestone dat het technisch reglement eigenlijk helemaal op de schop moet, wuift Horner weg. “De regels liggen wel aardig vast. Ik zie ze ook niet zo snel wijzigen, want elke keer als je dat doet, jaag je de boel weer op de kosten.”