Red Bull-teambaas Christian Horner denkt dat de Formule 1 in de eerste plaats om entertainment moet draaien en pas daarna om de technologie. Ook wat de motoren betreft.

Om die reden vindt Horner ook dat de commerciële rechtenhouder van de sport – wat binnenkort Liberty Media zal zijn – moet bepalen welke kant het op moet met de Formule 1. “Want zij hebben immers een product te verkopen”, verduidelijkt hij dat tegenover ESPNF1.

“Ik persoonlijk vind verder dat entertainment op de eerste plaats moet staan in de Formule 1 en de techniek een bijrol moet spelen”, verhaalt de Red Bull-teambaas, die daarom ook laat weten dat hij de huidige hybride V6-turbomotoren een stuk minder geschikt vindt dan de V10-motoren van vroeger.

“Ik zou liever teruggaan naar schreeuwende V10’s met een standaard ERS. Motorfabrikanten als Mercedes en Honda zullen waarschijnlijk niet ‘voor’ stemmen als je zo’n plan voorstelt, maar ik denk wel dat zulke motoren een stuk meer aansprekend zijn voor de fans.”

“De techniek is nu namelijk zo ingewikkeld dat mensen het niet snappen, terwijl we ook niet goed aan de man weten te brengen hoe indrukwekkend de prestaties van deze auto’s zijn.”

“Het geluid van de motoren is daarbij ook erg belangrijk en zelfs onderdeel van het DNA van de Formule 1. Denk bijvoorbeeld aan de demonstratie met de McLaren – Honda met V10-motor tijdens de Grand Prix van Japan van vorig jaar: het ging maar om een paar demo-rondjes, maar alle monteurs legden hun werk neer om te kijken en luisteren. Dat is precies wat de Formule 1 moet zijn.”

Hoewel Horner erkent dat de Formule 1 ook niet ‘alleen show moet zijn, zonder dat de technologie daar een rol in speelt’, denkt hij dat het belangrijk is een goede balans te vinden. “Wij van Red Bull zien liever auto’s die iets losmaken bij de fans en laten zien dat de coureurs echte helden zijn.”

Voor Red Bull moet de F1 in de eerste plaats een spectaculaire show zijn.

De 2017-auto’s, die door de nieuwe regels een agressiever uiterlijk krijgen, zijn daarbij een stap in de goede richting, meent Horner. Een volgende stap zou volgens hem dus een nieuw motorreglement zijn.

Dat de motorfabrikanten daar mogelijk niet op zitten te wachten, is iets wat de sport zich volgens hem niet te veel aan moet trekken. “Want motorfabrikanten komen en gaan toch zoals het ze schikt. Het is niet gezond de toekomst van de Formule 1 daar van af te laten hangen en je daar naar te schikken.”

Horner erkent daarbij wel dat Red Bull er als energiedrankfabrikant en brand natuurlijk ook anders instaat dan bijvoorbeeld autofabrikanten. “In tegenstelling tot voor een motorfabrikant, is de technologie voor ons secundair. Wij willen dat de Formule 1 een spannende show is en in veel opzichten is de techniek daarbij simpelweg een noodzakelijk kwaad dat nodig is om competitief te zijn.”