Christian Horner, teambaas van Red Bull, gelooft dat de kwalificatie door de reglementswijzigingen en nieuwe Pirelli-banden een minder grote rol gaat spelen bij het bepalen van de uitkomst van de race.

Horner, die zijn coureur Mark Webber zich in China van de achttiende naar de derde plaats zag opwerken, denkt dat de verstelbare achtervleugel, KERS en de hogere bandenslijtage van de Pirelli’s er aan bijdragen dat het dit jaar veel eenvoudiger is om een slechte startpositie goed te maken.

Mede hierdoor komt de nadruk tijdens het raceweekend volgens Horner veel meer op de zondag dan de zaterdag te liggen, omdat de kwalificatie in tegenstelling tot voorgaande jaren een ondergeschikte rol vervult: “Door de nieuwe regels ga je wel twijfelen aan de waarde van de kwalificatie”, erkent de teambaas in gesprek met The Sunday Times.

“Doordat het met de huidige auto’s makkelijker is om andere rijders te passeren en er ook zo’n groot verschil is tussen verse en versleten banden, moeten we per circuit opnieuw gaan bekijken hoe belangrijk het is om vooraan te staan en hoe we het raceweekend het best kunnen indelen”, legt Horner uit.

“Afhankelijk van de eigenschappen van een circuit en de banden die je tot je beschikking hebt, moet je nu overwegen of het niet slimmer is om de kwalificatie enigszins te laten lopen, zodat je tijdens sleutelmomenten in de race nog snelle banden hebt.”

“Je moet in zo’n geval natuurlijk nog wel aardig wat inhaalacties uitvoeren, maar Mark heeft laten zien dat het kan”, gaat de topman van Red Bull verder, waarna hij aangeeft dat de bandenslijtage er voor zorgt dat de race één grote rekensom kan worden: “Als de wedstrijd in China nog twee ronden langer had geduurd, had Mark gewonnen. Aan de andere kant had Sebastian Vettel – die wel een goede startpositie had – de race echter met een conventionele strategie naar zich toe kunnen trekken als deze twee ronden minder lang had geduurd dan het geval was.”