Red Bull Racing presenteerde vanochtend de RB6. Daarmee hoopt de renstal opnieuw een gooi te kunnen doen naar de titel. Als we Christian Horner moeten geloven, is dat een realistische doelstelling.2009 was een geweldig jaar voor het team, dat beaamt ook teambaas Horner. Het probleem met dergelijke goede prestaties is dat je daarmee ook hoge verwachtingen schept.

Iedereen kijkt naar Red Bull en de RB6 in afwachting van wat ontwerper Adrian Newey nu weer uit de hoge hoed heeft getoverd. Toch is Horner niet angstig voor die hoge verwachtingen.

Integendeel zelfs. Het team heeft voor zichzelf ook de lat hoog gelegd. “We hebben vorig seizoen een enorme stap vooruit gemaakt en ik denk dat de groep daardoor volwassener is geworden.”

“Je moet niet vergeten dat Red Bull Racing nog een relatief jong team is, maar ik denk dat we dankzij de les die we geleerd hebben in 2009 en de stabiliteit in de winter we er goed voor staan voor 2010. Ons doel is natuurlijk om de titel te winnen, maar we respecteren daarbij wel de kwaliteit van onze opponenten.”

Vorig jaar ging de titelstrijd dus Brawn GP en Red Bull Racing. Naar verwachting zal dat dit jaar anders zijn. “Ik denk dat er vier teams zullen zijn die mee kunnen strijden om de titel dit seizoen. Het ziet er naar uit dat McLaren en Ferrari goede auto’s hebben gebouwd en Mercedes GP zal met hun bezetting ook competitief zijn.”

Toch boezemt de goede prestaties van de concurrenten Horner geen angst in. “We hebben er vertrouwen in dat we goede progressie hebben geboekt afgelopen winter. We staan nog steeds met onze voeten op de grond en zijn door gegaan met werken aan het concept dat ons vorig jaar zoveel heeft opgeleverd.”

“Continuïteit is sowieso belangrijk, ook wat betreft coureurs. Sebastian Vettel is erg volwassen geworden in 2009 en werd gedurende het seizoen steeds sterker. En Mark Webber is nu weer volledig fit in vergelijking met twaalf maanden geleden toen hij nog kampte met een zware blessure.”

Hoewel de rijders voor dit seizoen dus vastliggen is er veel te doen over Kimi Räikkönen. De Fin zou in beeld zijn voor een stoeltje volgend jaar. Horner verklaart echter dat daar geen sprake van is. “Ik denk dat het een interessant idee is. En het is zeker logisch dat mensen erover schrijven en speculeren, maar het enige wat ik kan zeggen is dat Kimi zich nu focust op rally.”

“We hebben niet met hem over Formule 1 gesproken. We richten ons op onze huidige rijders. Daarnaast lijkt Kimi’s hart bij rally te liggen. Hij wilde er enorm graag rijden en het zal een interessant jaar worden voor hem.”

Volgend seizoen is sowieso nog ver weg. Eerst de test in Jerez tot een goed eind brengen, lijkt Horner te denken. Mark Webber veroorzaakte vanochtend na veertig rondjes gereden te hebben namelijk een code rood nadat hij op het circuit stil was komen te vallen.

Terwijl hij wachtte om weg gesleept te worden, positioneerde hij zijn helm and HANS-systeem achter de wagen om zo fotografen te belemmeren bij het nemen van foto’s van de diffusor.

Horner: “Het hoofddoel van deze test is om zoveel mogelijk kilometers te rijden. De RB6 wat beter te begrijpen, net zoals het benzineverbruik en de smallere voorbanden en hoe die werken. Het gaat erom om een soort databank aan te leggen. En dan kunnen we van daaruit bezig gaan met ontwikkelen voor de eerste race in Bahrein.”

LV