Red Bulls eerste jaar met haar nieuwe motorleverancier Honda heeft ondanks dat het ‘een overgangsjaar’ was beter uitgepakt dan verwacht. Dat stelt teambaas Christian Horner.

Na een jarenlang verstandshuwelijk met Renault was 2019 Red Bulls eerste seizoen met Honda als motorleverancier. De samenwerking leverde het team in het eerste seizoen samen drie zeges, twee polepositions en de derde plek bij de constructeurs op, terwijl Max Verstappen derde werd bij de coureurs.

2019 was daarmee beter dan verwacht, zo concludeert Horner nu het seizoen erop zit in gesprek met Autosport. “Ik denk dat het een overgangsjaar was”, stelt hij wel in de eerste plaats, “dat kon ook niet anders, want we zijn na dertien jaar (met Renault, red.) voor het eerst naar een andere fabrikant overgestapt. Maar de samenwerking met Honda verloopt al sinds de eerste race – toen we gelijk het podium haalden – geweldig”, stelt Horner, die verder tevreden vaststelt dat elke nieuwe motorspecificatie die Honda introduceerde echt een stap vooruit betekende, terwijl hij tevens de betrouwbaarheid prijst.

Lees ook: Verstappen: ‘Doen er alles aan in 2020 vanaf het begin competitief te zijn’

Red Bulls Christian Horner en Honda’s Masashi Yamamoto en Toyoharu Tanabe vieren één van de drie overwinningen samen.

Op basis van de (bovengenoemde) resultaten kan eveneens van een goed eerste jaar samen worden gesproken, vindt Horner. “Het afgelopen jaar heeft onze verwachtingen in veel opzichten overtroffen”, concludeert Horner, die dit een van de hoogtepunten van 2019 noemt.

Voor 2020 ziet het er zodoende veelbelovend uit, met Horner die denkt dat Red Bull dichter in de buurt van Mercedes is gekomen en hoopt dat het in 2020 een mee kan doen om de titel. Goed nieuws was er ondertussen ook alvast voor 2021, met Honda dat haar contract met Red Bull tot en met eind dat jaar heeft verlengd.

Lees ook: Honda hakt knoop door: ook in 2021 met Red Bull en Toro Rosso

Luister hier de nieuwste aflevering van Paddockpraat, de podcast van FORMULE 1. Deze aflevering gaat over het einde van seizoen 2019, het afscheid van Kubica en Hülkenberg en de updates aan Circuit Zandvoort.

Luister hier (via iTunes)

De Red Bull RB15 was de eerste bolide van het team met een Honda-motor. Foto: Motorsport Images.

Luister hier (via iTunes)