Horner rekent op betere betrouwbaarheid
Even geen grappen en grollen bij Red Bull Racing, want het is teambaas Christian Horner bittere ernst. De betrouwbaarheid moet en zal verbeterd worden deze winter. ,,En daar hebben we de juiste mensen voor.”Na een slechte winter waarin de auto om de haverklap stilviel is er tijdens het seizoen wel sprake van verbetering, maar helemaal in orde is de gezondheid van de RB3 nog altijd niet. De snelheid zit er (soms) wel aardig in, maar door veel problemen gaan punten in rook op of gaat kostbare trainingstijd verloren.
Dat is een euvel waar wel meer creaties van Adrian Newey mee te maken hebben. Denk bijvoorbeeld aan de mislukte McLaren MP4/18. Vooral de versnellingsbak en de hydraulica zijn erg kwetsbaar gebleken.
Bij teamchef Horner is nog geen kortsluiting ontstaan, hij heeft er het volste vertrouwen in dat de moeilijkheden in maart volgend jaar zijn verholpen. ,,Onze aandacht gaat vooral uit naar de versnellingsbak. Die is volgend seizoen nogal anders omdat 'ie dan vier races heel moet blijven”, vertelt de Brit tegenover Autosport.com.
,,Ik heb begrepen dat de oorzaken zijn achterhaald en dat het nu een zaak is van met een goed ontwerp komen. Daar hebben we de juiste mensen voor.” Dat betekent niet dat er voor een conservatieve aanpak wordt gekozen, benadrukt hij. ,,De grootste uitdaging is denk ik nog het inpassen van de nieuwe elektronica, maar ik verwacht dat het allemaal wel goed komt.”
,,Het ontwerp is al een eind op weg, maar we kunnen nog altijd genoeg leren van de huidige auto. Daarom blijven we die ook doorontwikkelen. Ook omdat de RB4 een evolutie wordt van de RB3. Dat is een nieuwe situatie voor het team, werken aan twee bolides.”
Net als vorig jaar – toen Red Bulls definitieve doorbraak werd voorspeld – wijst Horner ook nu weer op de sterkte van de ontwerpafdeling. Nieuwste troef is Geoff Willis.,,We hebben om te beginnen een goede basis. Adrian weet wat hij moet verbeteren en Geoff kan ons nieuwe inzichten bieden.”
Red Bull is van plan om voor de Kerst met de nieuwe elektronica te testen. De nieuwe versnellingsbak en transmissie verschijnen ergens in januari voor het eerst op het circuit.
KVN