Imola gaat op de schop
Het ziet ernaar uit dat het circuit van Imola een nieuwe look krijgt. Er zijn plannen om de Variante Bassa, de laatste chicane voor start/finish, te verwijderen zodat er vanaf de tweede Rivazza-bocht een recht stuk komt naar de Tamburello-chicane. Het circuit hoopt eind maart alle benodigde papieren in haar bezit te hebben om daarna met de verbouwing te kunnen beginnen. De bouwwerkzaamheden moeten in oktober starten, zodat alles voor de Grand Prix van San Marino in 2007 is afgerond. Het rechte stuk zal één kilometer lang worden. De ideeën voor verbouwing zijn echter uit nood geboren, Bernie Ecclestone heeft namelijk geëist dat de infrastructuur van de paddock en de pit wordt verbeterd. Zo niet, dan riskeert het circuit de race ondanks een doorlopend contract tot 2009 verliezen.
De kosten van het project worden geschat op 10 miljoen euro, zoals de zaken er nu voorstaan neemt de Italiaanse overheid dit bedrag voor haar rekening. De pitstraat in Imola heeft op het moment meer weg van een pitsteeg, daarom is het de bedoeling dat de smalle, nauwe pit wordt uitgebreid om weer aan de laatste eisen op dit gebied te voldoen.
Imola’s burgemeester, Massimo Marchignoli ziet het helemaal zitten. ,,We rekenen op toestemming voor de verbouwing, binnen enkele maanden moeten de aanvragen goedgekeurd zijn. Voor onze stad is de Formule 1 financieel gezien van grote importantie. Er zijn geen excuses voor het kwijtraken van dit evenement.” Frederico Bendinelli, die aan het hoofd staat van de exploitant van het circuit, wil nog niks garanderen. ,,Toestemming krijgen om te verbouwen, daar draait het nu om. Eerst de benodigde papieren maar eens in ons bezit krijgen.”
Imola staat vooral bekend als het circuit waar Ayrton Senna en Roland Ratzenberger in 1994 kwamen te overlijden. Naar aanleiding daarvan werd het circuit al eens verbouwd, om de snelheden te drukken werden er verschillende chicanes aangelegd. Met name de verraderlijke Tamburello heeft een compleet ander gezicht gekregen. De Variante Bassa bestond toen al, maar het is dus goed mogelijk dat deze chicane in 2006 voor het laatst wordt gebruikt.
KVN