ING ook titelsponsor van Hongaarse Grand Prix
Tevreden over de resultaten van Renault is hoofdsponsor ING niet, maar dat is geen reden om niet verder te investeren in naamsbekendheid via de Formule 1. De firma wordt naamgever van de Hongaarse Grand Prix.In juni vorig jaar had de bankverzekeraar al bekendgemaakt dat het contract met de Grand Prix van Australië was verlengd en dat er een tweejarige deal was gesloten voor naamgeving van de race in België. Daar komt de ING Hungarian Grand Prix, zoals de race officieel zal heten, nu ook nog eens bij.
,,Centraal- en Oost-Europa is een vitale markt voor ING en ook een markt die passie heeft voor Formule 1. Aangezien de race in Hongarije de enige in deze regio is, was de keuze om naamgever te worden snel gemaakt”, zegt Isabell M. Conner, Hoofd Marketing van de ING Groep.
Het besluit om in de Formule 1 te stappen heeft ING geen windeieren gelegd. Zo was het Nederlandse bedrijf met 11.010 seconden tv-tijd, goed voor een vertegenwoordigde waarde van een slordige dertig miljoen euro, de meest opvallende baansponsor. Bridgestone eindigde op de tweede plek en moest het toch al met ruim tweeduizend seconden minder stellen.
In 2008 is ING naast naamgever van drie races tijdens meer dan de helft van de Grand Prix', dertien in totaal, met reclameborden langs het circuit vertegenwoordigd. Ook de twee nieuwe races in Valencia en Singapore worden gesponsord.
Conner liet zich recent tegenover Het Parool nog ontvallen dat de prestaties van Renault afgelopen seizoen de hoofdsponsor waren tegengevallen. ,,We hebben een prestatiecontract getekend bij een topteam, maar Renault stond slechts één keer op het podium.”
Door de straf die McLaren kreeg in het spionageschandaal moest ING Renault alsnog een bonus uitkeren omdat het team als derde eindigde in het constructeurs-WK. Ondanks een teleurstellend verlopen seizoen. Conner: ,,Wij hebben ze moeten betalen voor niet-presteren.”
Over de bij-effecten is ING wel te spreken. Zo is de naamsbekendheid er zeven procent op vooruit gegaan en werd er door de tak vermogensbeheer tijdens drie Grand Prix' 52 miljoen euro opgehaald bij klanten.
KVN