Interview: de ups en downs van Montoya
Een tennisblessure, een absentie van twee races, drie overwinningen en genoeg andere ups en downs. Juan Pablo Montoya zal zijn eerste seizoen bij McLaren niet snel vergeten. Tijd voor Formule1.info-medewerker Adam Cooper om rond de tafel te gaan zitten met de Colombiaan. Niet geheel verrassend waren alle ogen in 2005 gericht op de onderlinge strijd tussen Fernando Alonso en Kimi Raikkonen, maar een ander fascinerend aspect van het afgelopen seizoen was het jaar dat Juan Pablo Montoya meemaakte. Hoogte- en dieptepunten wisselden elkaar af. Van overwinningen tot bizarre incidenten, waarvan twee aanvaringen met achterblijvers, een crash in de laatste bocht van zijn kwalificatierun en een botsing met een putdeksel. Verder was er nog het rode licht in de pitstraat in Montreal waar niet op werd gelet, een straf in Monaco en de schouderblessure die hij opliep tijdens een potje tennis.
Al met al kan na afloop van zijn jaar geconcludeerd worden dat het voor iedere coureur moeilijk is om de overstap naar een ander team te maken, zeker als de teamgenoot er al een aantal jaar rijdt. Renault-coureur Giancarlo Fisichella kan erover meepraten, en dan kende hij het grootste deel van het personeel al. Tegen het eind van het seizoen werd echter duidelijk dat Montoya zijn draai had gevonden, hij klopte steeds harder op de deur die Kimi Raikkonen heet.
Tegen de verwachtingen in bleek de Colombiaan goed in het McLaren-team te passen, en dat kan niet van iedere coureur gezegd worden. Montoya is geen Nigel Mansell en na wat geven en nemen leken Montoya en McLaren blij met elkaar te zijn. Alsof hij er al jaren reed. Gelukkig voor Montoya leidde Kimi Raikkonen de aandacht af en toe wat af. Met verhalen in de tabloids en geruchten over een overstap naar Ferrari.
Ondanks Kimi’s uitstekende prestaties op de baan was het voor Juan Pablo een manier om een goede band met het management op te bouwen. Misschien wel beter dan vooraf gedacht. Dat hielp hem op zijn beurt weer. Enkele kostbare fouten op de baan werden vergeven, iets wat anders misschien voor problemen had kunnen zorgen. En dat is nooit weg, want ieder voordeel is meegenomen.
Voor 2006 ziet het er daarom goed uit. Als Montoya de ervaring van 2005 kan gebruiken, wat geluk weet te vinden en een betere seizoenstart heeft is er geen enkele reden aan te voeren waarom hij zich niet in de titelstrijd kan mengen. Mits het McLaren-pakket goed is natuurlijk… Je eerste jaar bij McLaren zit er inmiddels op, hoe kijk je er op terug?
Juan Pablo Montoya: ,,De eerste twee races gingen goed, al zat ik nog niet geheel op mijn gemak in de auto. Daarna brak ik mijn schouder en moest ik twee races missen. Het was best zwaar toen ik mijn rentree maken, ik was er mentaal nog niet helemaal klaar voor. En dan ging het op vrijdag in Spanje ook nog eens fout. Maar als alles in de race op rolletjes had gelopen was ik wel op het podium gekomen." ,,Alle tegenslagen stapelden zich op. In Monaco kreeg ik de schuld van een ongeluk waar ik niks mee te maken heb. Eerlijk waar, als je naar de tv-beelden kijkt zie je mij niet eens! Dat soort dingen gebeurden de hele tijd. Op de Nürburgring had ik kunnen winnen, tot Webber te laat remde en mijn halve auto vernielde. Daarna leidde ik in Canada, maar vergat het team me naar binnen te roepen. Daar gingen we weer. Vervolgens was er op Indianapolis geen race en toen waren we alweer in Frankrijk aangekomen. Zag het er een keer goed uit, ging de auto kapot zonder dat ik er iets aan kon doen!" Maar in de eerste races scoorde je wel wat punten…
,,Ja zevende plekken nadat ik achteraan was gestart, Als je een keer slecht scoorde, werkte dit meteen door omdat je kwalificatiepositie ervan afhankelijk is. In Silverstone ging er eindelijk een keer niks fout en meteen won ik. Het was fijn om die eerste race te winnen. Daarna was ik wel snel, maar het kampioenschap was al buiten bereik. In Duitsland maakte ik vervolgens zelf een fout, maar ik werd wel tweede. In Hongarije zou ik gewonnen hebben, maar viel ik weer stil. En toen in Turkije had ik een aanvaring met Tiago Monteiro, weg tweede plek." Is ’apart’ de juiste omschrijving van je seizoen?
,,Het was ook wel frustrerend, want ik had bijna iedere race op het podium kunnen eindigen. Telkens ging er wat fout, heel vervelend. Er waren ups en downs, maar ik heb wel altijd keihard met het team samengewerkt. Samen hebben we er veel energie ingestoken, om de bolide te ontwikkelen en om mij eraan te laten wennen. Ik zegevierde in Monza en stond in Spa op pole. Ik had kunnen winnen, maar vanwege de strategie liet ik Kimi voor. Dat was het beste voor het team, als ik hem zou laten winnen. Maar ja, toen kwam Antonio Pizzonia van achteren binnenzeilen op zijn slicks. Dat had weer effect op mijn kwalificatie op Interlagos." Tegen die tijd leek het wel steeds beter te gaan, nietwaar?
,,Het ging wel beter ja, maar ik kreeg ook steeds meer door hoe bepaalde dingen werkten bij het team. De relatie met Ron werd steeds beter en dat is volgens mij erg belangrijk. Weet je, Ron is een rare kerel. Niet op een slechte manier, maar hij is iemand die niet genoegen neemt met minder dan perfectie. In alles. Ik kom uit Latijns-Amerika, daar zijn bepaalde dingen toch wat anders. Ik denk dat we van elkaar kunnen leren." Ron heeft wel eens gezegd dat hij na Ayrton Senna wist hoe hij met mensen uit Zuid-Amerika om moest gaan…
,,Nah! Misschien dat ik iets extremer ben! Denk je dat mensen onderschatten hoe moeilijk het is om van het ene naar het andere team over te stappen? Zeker als je teamgenoot er al een paar jaar zit…
,,Het maakt mij niet uit of mijn teamgenoot ook nieuw is of dat hij bij het meubilair hoort. Als de auto goed bij mijn rijstijl zou passen had dat niet veel verschil gemaakt. Maar we hebben dit jaar gereden met drie verschillende voorkanten, telkens weer met een andere geometrie. Tegelijkertijd veranderden we de auto, toch ging het sneller en sneller. Ik heb best veel bijgedragen aan de ontwikkeling van de auto, denk ik. Er is veel veranderd, dat heeft niet alleen het team geholpen. Ik heb er ook van geprofiteerd." Je moest niet alleen het team leren kennen, Ron Dennis is tevens een heel ander persoon dan Frank Williams…
,,Dat was best moeilijk in het begin. Ik was gewend aan Frank, die goeie ouwe Frank. En Ron is een beetje… hij wil overal de controle over hebben en alles weten, maar soms is het nogal lastig om alles te begrijpen. Hij wilde me graag helpen, maar dat werkte soms averechts." Zijn er races geweest dat hij je een zware tijd heeft bezorgd?
,,Nee, over het algemeen was hij gewoon positief. We hebben goede gesprekken gehad. Hij zegt veel, soms deed ik wat hij zei, soms ook niet. Hij probeert je niet te beschadigen, maar te helpen. Om zo een betere coureur van je te maken." Hoe frustrerend was het om geblesseerd te zijn en zodoende een maand lang buitenspel te staan?
,,Ik begon net wat te wennen aan de auto, al voelde ik me nog lang niet op m’n gemak. Desondanks leerde ik de auto wat kennen en we hadden veel werk verricht om goed te kunnen scoren in Bahrein. Ik dacht dat we er zouden kunnen verrassen." Maar je was er niet!
,,Yeah, ik werkte een dag lang in de simulator voor, enkel met het oog op Bahrein. Ik had er alle vertrouwen in, maar je weet hoe het eindigde." Wat was de grootste teleurstelling voor je?
,,Ik denk de botsing met Monteiro in Turkije. Hij ging niet alleen bij mij in de fout, maar had ook aanvaringen met Jacques Villeneuve en Jarno Trulli. Je moet leren van je fouten en dat deed hij duidelijk niet. Dat is denk ik het vervelendste. Van Pizzonia kan ik het nog begrijpen. Hij zat in een situatie dat hij zich moest bewijzen. Hij ging naar buiten en wilde een geweldige rondetijd neerzetten. Hij wilde zijn nieuwe banden optimaal gebruiken, maar helaas maakte hij een fout. Hij onderschatte de natte situatie en het liep helemaal fout af. Het was niet alleen voor hem vervelend, ook voor mij en het team. Maar hij klimt uit de auto en zegt sorry. Monteiro niet: ’He’s crazy!’ Je weet wat dat inhoudt? Je wordt op een ronde gezet, get out of the fucking way." Waar ben je nog meer niet over te spreken, het incident op de Nürburgring?
,,Ja, daar had ik kunnen winnen. Er zijn veel incidenten geweest, maar ik maak me niet druk. Ik maak fouten en het team ook, het belangrijkste is dat je elkaar blijft steunen." Ben je nu gelukkiger dan vorig jaar bij Williams?
,,Vorig jaar zat ik in mijn vierde Williams-seizoen, ik wist precies hoe alles werkte. Dat was veel makkelijker. Nu vallen bepaalde dingen een beetje op hun plek, dat begint te komen. En dat gaat hand in hand met de prestaties, die worden dan beter." In de slotfase van het seizoen probeerde je Kimi te helpen, was dat moeilijk?
,,Best wel ja, zeker omdat ik snel was. Ik zat in situaties dat ik Kimi kon verslaan en races kon winnen, maar als je van start gaat weet je al dat je ook aan het teambelang moet denken… Ik deed het niet voor Kimi, maar voor Ron. Andersom moet het hetzelfde gaan, als ik Kimi’s hulp nodig heb moet hij mij helpen. What goes around comes around." We weten dat Kimi en jij geen grote vrienden zullen worden en niet snel een biertje met elkaar gaan drinken. Hoe zou je jullie onderlinge relatie omschrijven?
,,Ik zou veel te snel dronken worden als ik met hem zou gaan feesten, eerlijk gezegd. Dat zou niet eerlijk zijn. Wat dat betreft lijkt het wel een beetje op uitgaan met mijn vrouw, ik zou het onderspit delven." *Op dit moment kijkt Connie op, die even verderop een tijdschrift zit te lezen. Er worden wat woorden uitgewisseld, in het Spaans* Hoe gaat het met jullie (Kimi en jij)? Want jullie karakters liggen nogal ver uit elkaar…
,,Het gaat wel goed. Natuurlijk zijn onze karakters niet hetzelfde, maar kijk naar hoe het met Ralf Schumacher ging. Ik kan het best goed met Ralf vinden. Ik heb ook geen moeite met Kimi, maar in het begin van het seizoen had hij het een stuk makkelijker. Toen was de relatie ook wat losser. Nu dat ik sneller begin te worden, merk je dat de relatie daardoor begint te veranderen. Maar ik kan het redelijk met hem vinden." Is het fijn om een snelle teamgenoot te hebben?
,,Het is altijd goed om een snelle man naast je te hebben, want dat zorgt ervoor dat je ook hard werkt. Zodat je altijd het maximale uit de auto haalt." Wat is jouw mening over het gevecht tussen Alonso en Raikkonen, was het goed voor de sport?
,,Dit jaar was de strijd wat anders, het zag er al snel naar uit dat Alonso kampioen zou worden. We waren snel, maar in de beginfase was Fernando de betere. Daar heeft hij het verschil gemaakt." Wat het amuserend om te zien dat Schumacher het moeilijk had?
,,Ik denk niet dat Michael het moeilijk had, het was meer iets van terug naar de realiteit. Mensen vonden Michael geweldig, de pers klopte het op. Bullshit. Je moet dingen in het juiste perspectief zien. Als je een hele goede auto hebt, win je. Als je een slechte auto hebt, win je niet. Zo simpel is het in de Formule 1." Hij is menselijk…
,,Net zoals iedereen ja. Hij is goed, ik zeg niet dat het niet zo is. Sterker nog, volgens mij is hij een geweldige coureur. Het Ferrari-team heeft geweldig werk verricht de laatste jaren. Mensen vergaten dat er een team voor nodig is om te winnen, iedereen dacht dat Michael het in zijn eentje deed. Wat is er dan gebeurd, zat Michael te slapen dit jaar? De waarheid: hij had eerst gewoon een veel betere band dan wij." Wij hebben het al even over de teamprestatie gehad. Hoe hoog schat jij McLaren in?
,,Williams is een geweldig team en toen ik er zat hebben we best wel wat bereikt samen. McLaren is een compleet andere renstal, het wordt op een andere manier gerund bijvoorbeeld. Dat maakt het er niet minder indrukwekkend op. Ik heb het hier naar mijn zin en hoe langer ik hier zit, hoe meer ik ervan geniet." Wat denk je van de V8-motoren?
,,Ik ga de kracht missen. Dat was al zo dat ik vanuit Amerika overkwam naar de F1, wij hadden 100 pk meer dan een F1-motor. Jesus Christ, het ging van ’bla, bla, bla’ op het rechte stuk. Een Champcar had gewoon meer kracht."
KVN
Al met al kan na afloop van zijn jaar geconcludeerd worden dat het voor iedere coureur moeilijk is om de overstap naar een ander team te maken, zeker als de teamgenoot er al een aantal jaar rijdt. Renault-coureur Giancarlo Fisichella kan erover meepraten, en dan kende hij het grootste deel van het personeel al. Tegen het eind van het seizoen werd echter duidelijk dat Montoya zijn draai had gevonden, hij klopte steeds harder op de deur die Kimi Raikkonen heet.
Tegen de verwachtingen in bleek de Colombiaan goed in het McLaren-team te passen, en dat kan niet van iedere coureur gezegd worden. Montoya is geen Nigel Mansell en na wat geven en nemen leken Montoya en McLaren blij met elkaar te zijn. Alsof hij er al jaren reed. Gelukkig voor Montoya leidde Kimi Raikkonen de aandacht af en toe wat af. Met verhalen in de tabloids en geruchten over een overstap naar Ferrari.
Ondanks Kimi’s uitstekende prestaties op de baan was het voor Juan Pablo een manier om een goede band met het management op te bouwen. Misschien wel beter dan vooraf gedacht. Dat hielp hem op zijn beurt weer. Enkele kostbare fouten op de baan werden vergeven, iets wat anders misschien voor problemen had kunnen zorgen. En dat is nooit weg, want ieder voordeel is meegenomen.
Voor 2006 ziet het er daarom goed uit. Als Montoya de ervaring van 2005 kan gebruiken, wat geluk weet te vinden en een betere seizoenstart heeft is er geen enkele reden aan te voeren waarom hij zich niet in de titelstrijd kan mengen. Mits het McLaren-pakket goed is natuurlijk… Je eerste jaar bij McLaren zit er inmiddels op, hoe kijk je er op terug?
Juan Pablo Montoya: ,,De eerste twee races gingen goed, al zat ik nog niet geheel op mijn gemak in de auto. Daarna brak ik mijn schouder en moest ik twee races missen. Het was best zwaar toen ik mijn rentree maken, ik was er mentaal nog niet helemaal klaar voor. En dan ging het op vrijdag in Spanje ook nog eens fout. Maar als alles in de race op rolletjes had gelopen was ik wel op het podium gekomen." ,,Alle tegenslagen stapelden zich op. In Monaco kreeg ik de schuld van een ongeluk waar ik niks mee te maken heb. Eerlijk waar, als je naar de tv-beelden kijkt zie je mij niet eens! Dat soort dingen gebeurden de hele tijd. Op de Nürburgring had ik kunnen winnen, tot Webber te laat remde en mijn halve auto vernielde. Daarna leidde ik in Canada, maar vergat het team me naar binnen te roepen. Daar gingen we weer. Vervolgens was er op Indianapolis geen race en toen waren we alweer in Frankrijk aangekomen. Zag het er een keer goed uit, ging de auto kapot zonder dat ik er iets aan kon doen!" Maar in de eerste races scoorde je wel wat punten…
,,Ja zevende plekken nadat ik achteraan was gestart, Als je een keer slecht scoorde, werkte dit meteen door omdat je kwalificatiepositie ervan afhankelijk is. In Silverstone ging er eindelijk een keer niks fout en meteen won ik. Het was fijn om die eerste race te winnen. Daarna was ik wel snel, maar het kampioenschap was al buiten bereik. In Duitsland maakte ik vervolgens zelf een fout, maar ik werd wel tweede. In Hongarije zou ik gewonnen hebben, maar viel ik weer stil. En toen in Turkije had ik een aanvaring met Tiago Monteiro, weg tweede plek." Is ’apart’ de juiste omschrijving van je seizoen?
,,Het was ook wel frustrerend, want ik had bijna iedere race op het podium kunnen eindigen. Telkens ging er wat fout, heel vervelend. Er waren ups en downs, maar ik heb wel altijd keihard met het team samengewerkt. Samen hebben we er veel energie ingestoken, om de bolide te ontwikkelen en om mij eraan te laten wennen. Ik zegevierde in Monza en stond in Spa op pole. Ik had kunnen winnen, maar vanwege de strategie liet ik Kimi voor. Dat was het beste voor het team, als ik hem zou laten winnen. Maar ja, toen kwam Antonio Pizzonia van achteren binnenzeilen op zijn slicks. Dat had weer effect op mijn kwalificatie op Interlagos." Tegen die tijd leek het wel steeds beter te gaan, nietwaar?
,,Het ging wel beter ja, maar ik kreeg ook steeds meer door hoe bepaalde dingen werkten bij het team. De relatie met Ron werd steeds beter en dat is volgens mij erg belangrijk. Weet je, Ron is een rare kerel. Niet op een slechte manier, maar hij is iemand die niet genoegen neemt met minder dan perfectie. In alles. Ik kom uit Latijns-Amerika, daar zijn bepaalde dingen toch wat anders. Ik denk dat we van elkaar kunnen leren." Ron heeft wel eens gezegd dat hij na Ayrton Senna wist hoe hij met mensen uit Zuid-Amerika om moest gaan…
,,Nah! Misschien dat ik iets extremer ben! Denk je dat mensen onderschatten hoe moeilijk het is om van het ene naar het andere team over te stappen? Zeker als je teamgenoot er al een paar jaar zit…
,,Het maakt mij niet uit of mijn teamgenoot ook nieuw is of dat hij bij het meubilair hoort. Als de auto goed bij mijn rijstijl zou passen had dat niet veel verschil gemaakt. Maar we hebben dit jaar gereden met drie verschillende voorkanten, telkens weer met een andere geometrie. Tegelijkertijd veranderden we de auto, toch ging het sneller en sneller. Ik heb best veel bijgedragen aan de ontwikkeling van de auto, denk ik. Er is veel veranderd, dat heeft niet alleen het team geholpen. Ik heb er ook van geprofiteerd." Je moest niet alleen het team leren kennen, Ron Dennis is tevens een heel ander persoon dan Frank Williams…
,,Dat was best moeilijk in het begin. Ik was gewend aan Frank, die goeie ouwe Frank. En Ron is een beetje… hij wil overal de controle over hebben en alles weten, maar soms is het nogal lastig om alles te begrijpen. Hij wilde me graag helpen, maar dat werkte soms averechts." Zijn er races geweest dat hij je een zware tijd heeft bezorgd?
,,Nee, over het algemeen was hij gewoon positief. We hebben goede gesprekken gehad. Hij zegt veel, soms deed ik wat hij zei, soms ook niet. Hij probeert je niet te beschadigen, maar te helpen. Om zo een betere coureur van je te maken." Hoe frustrerend was het om geblesseerd te zijn en zodoende een maand lang buitenspel te staan?
,,Ik begon net wat te wennen aan de auto, al voelde ik me nog lang niet op m’n gemak. Desondanks leerde ik de auto wat kennen en we hadden veel werk verricht om goed te kunnen scoren in Bahrein. Ik dacht dat we er zouden kunnen verrassen." Maar je was er niet!
,,Yeah, ik werkte een dag lang in de simulator voor, enkel met het oog op Bahrein. Ik had er alle vertrouwen in, maar je weet hoe het eindigde." Wat was de grootste teleurstelling voor je?
,,Ik denk de botsing met Monteiro in Turkije. Hij ging niet alleen bij mij in de fout, maar had ook aanvaringen met Jacques Villeneuve en Jarno Trulli. Je moet leren van je fouten en dat deed hij duidelijk niet. Dat is denk ik het vervelendste. Van Pizzonia kan ik het nog begrijpen. Hij zat in een situatie dat hij zich moest bewijzen. Hij ging naar buiten en wilde een geweldige rondetijd neerzetten. Hij wilde zijn nieuwe banden optimaal gebruiken, maar helaas maakte hij een fout. Hij onderschatte de natte situatie en het liep helemaal fout af. Het was niet alleen voor hem vervelend, ook voor mij en het team. Maar hij klimt uit de auto en zegt sorry. Monteiro niet: ’He’s crazy!’ Je weet wat dat inhoudt? Je wordt op een ronde gezet, get out of the fucking way." Waar ben je nog meer niet over te spreken, het incident op de Nürburgring?
,,Ja, daar had ik kunnen winnen. Er zijn veel incidenten geweest, maar ik maak me niet druk. Ik maak fouten en het team ook, het belangrijkste is dat je elkaar blijft steunen." Ben je nu gelukkiger dan vorig jaar bij Williams?
,,Vorig jaar zat ik in mijn vierde Williams-seizoen, ik wist precies hoe alles werkte. Dat was veel makkelijker. Nu vallen bepaalde dingen een beetje op hun plek, dat begint te komen. En dat gaat hand in hand met de prestaties, die worden dan beter." In de slotfase van het seizoen probeerde je Kimi te helpen, was dat moeilijk?
,,Best wel ja, zeker omdat ik snel was. Ik zat in situaties dat ik Kimi kon verslaan en races kon winnen, maar als je van start gaat weet je al dat je ook aan het teambelang moet denken… Ik deed het niet voor Kimi, maar voor Ron. Andersom moet het hetzelfde gaan, als ik Kimi’s hulp nodig heb moet hij mij helpen. What goes around comes around." We weten dat Kimi en jij geen grote vrienden zullen worden en niet snel een biertje met elkaar gaan drinken. Hoe zou je jullie onderlinge relatie omschrijven?
,,Ik zou veel te snel dronken worden als ik met hem zou gaan feesten, eerlijk gezegd. Dat zou niet eerlijk zijn. Wat dat betreft lijkt het wel een beetje op uitgaan met mijn vrouw, ik zou het onderspit delven." *Op dit moment kijkt Connie op, die even verderop een tijdschrift zit te lezen. Er worden wat woorden uitgewisseld, in het Spaans* Hoe gaat het met jullie (Kimi en jij)? Want jullie karakters liggen nogal ver uit elkaar…
,,Het gaat wel goed. Natuurlijk zijn onze karakters niet hetzelfde, maar kijk naar hoe het met Ralf Schumacher ging. Ik kan het best goed met Ralf vinden. Ik heb ook geen moeite met Kimi, maar in het begin van het seizoen had hij het een stuk makkelijker. Toen was de relatie ook wat losser. Nu dat ik sneller begin te worden, merk je dat de relatie daardoor begint te veranderen. Maar ik kan het redelijk met hem vinden." Is het fijn om een snelle teamgenoot te hebben?
,,Het is altijd goed om een snelle man naast je te hebben, want dat zorgt ervoor dat je ook hard werkt. Zodat je altijd het maximale uit de auto haalt." Wat is jouw mening over het gevecht tussen Alonso en Raikkonen, was het goed voor de sport?
,,Dit jaar was de strijd wat anders, het zag er al snel naar uit dat Alonso kampioen zou worden. We waren snel, maar in de beginfase was Fernando de betere. Daar heeft hij het verschil gemaakt." Wat het amuserend om te zien dat Schumacher het moeilijk had?
,,Ik denk niet dat Michael het moeilijk had, het was meer iets van terug naar de realiteit. Mensen vonden Michael geweldig, de pers klopte het op. Bullshit. Je moet dingen in het juiste perspectief zien. Als je een hele goede auto hebt, win je. Als je een slechte auto hebt, win je niet. Zo simpel is het in de Formule 1." Hij is menselijk…
,,Net zoals iedereen ja. Hij is goed, ik zeg niet dat het niet zo is. Sterker nog, volgens mij is hij een geweldige coureur. Het Ferrari-team heeft geweldig werk verricht de laatste jaren. Mensen vergaten dat er een team voor nodig is om te winnen, iedereen dacht dat Michael het in zijn eentje deed. Wat is er dan gebeurd, zat Michael te slapen dit jaar? De waarheid: hij had eerst gewoon een veel betere band dan wij." Wij hebben het al even over de teamprestatie gehad. Hoe hoog schat jij McLaren in?
,,Williams is een geweldig team en toen ik er zat hebben we best wel wat bereikt samen. McLaren is een compleet andere renstal, het wordt op een andere manier gerund bijvoorbeeld. Dat maakt het er niet minder indrukwekkend op. Ik heb het hier naar mijn zin en hoe langer ik hier zit, hoe meer ik ervan geniet." Wat denk je van de V8-motoren?
,,Ik ga de kracht missen. Dat was al zo dat ik vanuit Amerika overkwam naar de F1, wij hadden 100 pk meer dan een F1-motor. Jesus Christ, het ging van ’bla, bla, bla’ op het rechte stuk. Een Champcar had gewoon meer kracht."
KVN